ناسا جانشین تلسکوپ جیمز وب را معرفی کرد

2 595

آژانس فضای آمریکا تلسکوپ فضایی جدید خود را که برای جانشینی تلسکوپ جیمز در آینده معرفی کرد. این تلسکوپ به نام «رصدخانه جهان‌های قابل سکونت» (Habitable Worlds Observatory) به دنبال سیاره‌های مساعد برای زندگی خواهد بود و احتمالا اوایل دهه ۲۰۴۰ به فضا پرتاب می‌شود.

دوره آموزش نجوم آنلاین مجازی

به گفته مارک کلمپین (Mark Clampin)، مدیر بخش اخترفیزیک ناسا، رصدخانه جهان‌های قابل سکونت برخلاف جیمز وب با هدف تعمیر و نگهداری و ارتقا طراحی خواهد شد و در نتیجه در مقایسه با سایر تلسکوپ‌های فضایی این سازمان می‌تواند حضور طولانی‌تر و دائمی‌تری در فضا داشته باشد. همچنین تعمیر و ارتقا این رصدخانه به صورت رباتیک انجام می‌شود.

دوره آموزش نجوم آنلاین مجازی

کشف سیاره‌های قابل سکونت

یکی از مهم‌ترین مسائل در صنعت فضایی طی چند دهه اخیر، کشف سیاره‌های قابل سکونت به جز زمین، با استفاده از تلسکوپی بوده که به طور خاص برای چندین هدف طراحی شده است. دانشمندان برای انجام این کار یک رصدخانه ۱۱ میلیارد دلاری را پیشنهاد کرده بودند که دارای یک تلسکوپ ۶ متری است و می‌تواند نور را در طول موج‌های نوری، فرابنفش و نزدیک به فروسرخ بگیرد.

قابل سکونت بودن جهان‌های بیگانه

مدیران ناسا از رصدخانه جهان‌های قابل سکونت به عنوان اولین رصدخانه از برنامه رصدخانه‌های بزرگ (Great Observatories) این سازمان فضایی یاد کرده‌اند. جست‌وجوی حیات فرازمینی یکی از تلاش‌های بی‌وقفه ناسا بوده است. مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) این سازمان در مریخ در حال جمع‌آوری نمونه‌های سنگی است تا بتواند شواهدی مبنی بر وجود حیات میکروبی باستانی در این سیاره به دانشمندان ارائه کند.

علاوه بر مریخ، دانشمندان امیدوار هستند که کاوشگرهای آینده بتوانند نشانه‌هایی از حیات را در اقیانوس زیرسطحی اروپا (Europa)، قمر مشتری یا دریای متان در قمر تیتان (Titan) زحل بیابند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72268
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Real Madrid
Real Madrid
11 ماه قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

اینا دارن یک میلیارد سال نوری اون ور نگاه میکنن بعدش الان اونا ممکنه دارای حیات باشن چون هرچی از دور تر نگاه کنیم گذشته اون کهکشان یا سیاره میبینم ممکنه یه تمدن داخلشون زندگی کنه

حمید
حمید
1 سال قبل

چه میکنه ناسا ما هنوز گیر کردیم تو امورات اولیه مون!!!!