ماهواره چین برای دریافت اطلاعات از سمت پنهان ماه

0 381

چین قصد دارد سال آینده میلادی یک ماهواره رله داده را به منظور پشتیبانی از ماموریت‌های قمری در سمت پنهان ماه به فضا بفرستد. این ماهواره به نام کیوکیائو-۲ (Queqiao-2) نسخه ارتقایافته ماهواره کیوکیائو است که در سال ۲۰۱۸ روانه فضا شد و در نقطه لاگرانژی L-2 زمین-ماه قرار گرفت تا از ماموریت قمری چانگ‌ای-۴ (Chang’e-4) پشتیبانی اطلاعاتی کند.

در همین رابطه بخوانید: اگر ماه ناپدید شود چه اتفاقی می‌افتد؟

اکنون عمر ماهواره اول رو به پایان بوده و چین در صدد پرتاب دومین ماهواره رله داده برای پشتیبانی از ماموریت‌های آتی به ماه است. به گفته وانگ کیونگ (Wang Qiong)، از مرکز اکتشافات ماه و مهندسی فضایی (LESEC) چین، کیوکیائو-۲ در اوایل سال ۲۰۲۴ و قبل از ماموریت قمری چانگ‌ای-۶ به فضا پرتاب خواهد شد. کیوکیائو-۲ با آنتن سهموی ۴.۲ متری خود رله داده را برای ماموریت‌های چانگ‌ای-۷ و چانگ-ای-۸ نیز انجام خواهد داد.

سمت پنهان ماه

ماهواره کیوکیائو

ماهواره اول یعنی کیوکیائو که در حال حاضر در نقطه لاگرانژی L-2 زمین-ماه مستقر است، با وزن ۴۲۵ کیلوگرم از باس ماهواره‌ای CAST-100 بهره می‌برد و دارای یک آنتن سهموی ۴.۲ متری به عنوان تجهیزات رله است. کیوکیائو را آکادمی علوم و فناوری چین (China Association for Science and Technology) ساخته و حداکثر عمر طراحی آن ۵ سال تخمین زده شده است.

کیوکیائو چهار لینک ارتباطی در باند X با سرعت ۲۵۶ کیلوبایت بر ثانیه برای تبادل داده با فرودگر و کاوشگر و نیز یک لینک ارتباطی در باند S با سرعت ۲ مگابایت بر ثانیه جهت ارتباط با زمین فراهم می‌کند. ماهواره مذکور که به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴سی (Long March-4C) به فضا پرتاب شده است، همچنین مجهز به یک آشکارساز رادیویی فرکانس پایین برای تهیه تصاویر رادیویی از فضاست.

ماموریت چانگ‌ای-۶ برای اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. چانگ‌ای-۷ و چانگ‌ای-۸ نیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ روانه قمر زمین خواهند شد. چین این ماموریت‌ها را به عنوان بخشی از یک پروژه بزرگ‌تر برای احداث ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری (ILRS) خود انجام می‌دهد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=72161
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها