تصویر خارق‌العاده از کهکشان راه شیری با بیش از ۳ میلیارد جرم آسمانی!

طی یک پژوهش نجومی، پهنه کهکشان راه شیری با جزئیات خیره‌کننده شامل حدودا ۳/۳۲ میلیارد جرم آشکار شد. این به اصطلاح کاتالوگ عظیم آسمانی، احتمالا بزرگ‌ترین در نوع خود، با استفاده از داده‌های دوربین رصدگر انرژی تاریک (DES) ساخته شد که به وسیله بنیاد ملی علوم ایالات متحده (NSF) اداره می‌شود.

دبرا فیشر (Debra Fischer)، مدیر بخش علوم نجومی در NSF، می‌گوید: «تصور کنید یک عکس دسته‌جمعی از بیش از سه میلیارد نفر گرفته شود و تک تک افراد قابل تشخیص باشند. ستاره‌شناسان در دهه‌های آینده این پرتره دقیق شامل بیش از سه میلیارد ستاره کهکشان راه شیری را بررسی خواهند کرد.»

کهکشان راه شیری با صدها میلیارد ستاره، تعداد زیادی از مناطق مولد ستاره و ابرهای عظیم گاز و غبار پر شده است. فهرست‌نویسی چنین اجرام کار بزرگی است، اما محققان با این کاتالوگ جدید این چالش را انجام دادند.

آن‌ها از دوربین رصدگر انرژی تاریک برای رصد پهنه کهکشان راه شیری در طول موج‌های نوری و نزدیک به فروسرخ استفاده کردند و این منطقه از کهکشان مذکور را با جزئیات بی‌سابقه‌ای آشکار کردند. به گفته اعضای تیم، تکمیل کاتالوگ دو سال طول کشید و دوربین انرژی تاریک بیش از ۱۰ ترابایت داده از ۲۱۴۰۰ نوردهی مجزا از آسمان جنوبی تولید کرد.

ستارگان کهکشان راه شیری

دانشمندان به منطقه‌ای با تراکم فوق‌العاده‌ای از ستاره‌ها اشاره کردند و مراقب شناسایی منابعی بودند که تقریبا روی هم ظاهر می‌شوند. این کار به آن‌ها امکان می‌داد تا از نظر تعداد اجرام مشاهده‌شده، بزرگ‌ترین کاتالوگ را از یک دوربین تولید کنند.

اکثر ستارگان و غبار موجود در کهکشان راه شیری در پهنه کهکشانی قرار دارند که به صورت نواری روشن در مرکز تصاویر تازه منتشر‌شده دوربین انرژی تاریک دیده می‌شود. در حالی که این غلبه ستارگان و گرد و غبار درخشان، عکس‌های دیدنی ایجاد می‌کند، اما می‌تواند رصد کهکشانی را نیز چالش‌برانگیز کند.

در همین رابطه بخوانید: کشف یک شی ناشناخته عجیب و چرخان در کهکشان راه شیری

ستارگان کهکشان راه شیری

پیچک‌های تاریک گاز و غباری که در این تصاویر دیده می‌شوند، نور ستاره‌ها را جذب می‌کنند و ستارگان کم‌نور را به‌ کلی پنهان می‌کنند؛ این در حالی که نور ناشی از سحابی‌های متراکم و خنک مولد ستاره مانع از تلاش برای اندازه‌گیری روشنایی اجرام منفرد می‌شود. علاوه بر این، جمعیت ستارگان گسترده به این معنی است که ستارگان در تصاویر پهنه کهکشان راه شیری هم‌پوشانی دارند و تشخیص تک ستاره‌ها از همسایگانشان را دشوار می‌کند.

پژوهشگران همچنین از روشی نوآورانه برای پردازش داده‌ها استفاده کردند که به آن‌ها امکان می‌داد پس‌زمینه پشت هر ستاره را پیش‌بینی کنند. این روش به آن‌ها در کاهش اثرات پنهان سحابی‌ها و جمعیت‌های ستاره‌ای متراکم بر روی تصاویر کمک نمود و از داده‌های پردازش شده دقیق در این کاتالوگ با نام DECaPS2 اطمینان حاصل کردند.

ادوارد شلافای (Edward Schlafly)، از موسسه علمی تلسکوپ فضایی (Stsci) آمریکا، می‌گوید: «وقتی این تصاویر با تصاویر حاصل از تلسکوپ بررسی پانورامیک و سامانه واکنش سریع ترکیب می‌شود، یک نمای پانورامای ۳۶۰ درجه از قرص راه شیری را تکمیل می‌کند.»