تصاویر بازسازی‌شده دیدنی از ماموریت آپولو-۱۷+عکس

2 2,093

۵۰ سال پیش اندکی پس از نیمه‌ شب ۷دسامبر، ماموریت آپولو-۱۷ از روی سکوی پرتاب در ایالت فلوریدا آمریکا برخاست. حال در ۵۰ سالگی این ماموریت به تصاویر بازسازی‌شده آن نگاهی می‌اندازیم.

آپولو-۱۷ با حضور یوجین سرنان (Eugene Cernan)، هریسون جک اشمیت (Harrison Jack Schmitt) و رونالد ایوانز (Ronald Evans)، فضانوردان ناسا، ششمین و واپسین پرواز فضایی ناسا به سطح ماه محسوب می‌شد. اگر علاقمندید درباره جالب‌ترین حقایق ماموریت آپولو ۱۱، نخستین فرود انسان بر سطح ماه بدانید، کلیک کنید.

سرنان و اشمیت سه روز را در ماه گذراندند و با ماه‌نوردشان رکورد‌های طولانی‌ترین مسافت پیموده‌شده در سطح ماه (۷.۶ کیلومتر) و مقدار سنگ قمری‌ بازگشتی را شکستند، اما امروزه احتمالا آنچه این ماموریت را بیش از همه به‌ یاد می‌آورد، این واقعیت است که آپولو-۱۷ آخرین فرود انسان‌ها روی ماه یا حتی سفر انسان به فراتر از مدار نزدیک زمین بود.

یکی از لحظات به‌ یادماندنی ماموریت مذکور، پیغامی بود که سرنان پیش از برخاستن ماژول قمری از روی سطح ماه، به کنترل ماموریت روی زمین فرستاد. او باور داشت انسان در آینده‌ نه‌ چندان دور به ماه بازخواهد گشت. مدت‌ها بعد در صحبت با رسانه‌ها، معلوم شد که منظور او دهه‌ها بعد نبود. وقتی سرنان پنج سال پیش در ۸۲ سالگی درگذشت، همچنان آخرین کسی بود که روی ماه قدم گذاشت.

اوایل سال ۲۰۲۲، اندی ساندرز (Andy Saunders)، عکاسی بریتانیایی، کتابی با عنوان «آپولو بازسازی‌شده» منتشر کرد که حاوی ۴۰۰ عکس از ماموریت‌های آپولو است. فضانوردان در طول برنامه‌ آپولو، تقریبا ۲۰ هزار عکس با دوربین‌های شرکت سوئدی هاسلبلاد (HASSELBLAD) گرفتند.

ساندرز روش‌های مختلف ویرایش تصویر، ازجمله انباشت فوکوس (Focus Stacking) از فیلم‌های ویدئویی ۱۶ میلی‌متری را به کار برد تا تصاویر این ماموریت‌های نمادین را با وضوح بسیار بیشتر از آنچه پیش‌تر دیده شده بود، بازسازی کند. برای خواندن بهترین کتاب‌های نجوم کلیک کنید.

تصاویر ماموریت آپولو-۱۷

ساندرزر به مناسبت پرتاب تاریخی آپولو-۱۷، ۸ تصویر با وضوح بالا از کتاب خود را به‌ اشتراک گذاشت.

در همین رابطه بخوانید: احتمال وجود آب در سمت پنهان ماه

تصاویر آپولو-۱۷

هریسون اشمیت در حالی‌ که لباس سرهمی‌اش را پوشیده است، ازطریق راهرو به ماژول قمری وارد می‌شود تا آن را بررسی کند. او نورسنج شرکت ژاپنی مینولتا (Minolta) را به‌ منظور ارزیابی نور برای تنظیمات دوربین به‌سمت رونالد ایوانز که در راهرو حضور دارد، نشانه گرفته است. کوله‌پشتی سامانه پشتیبانی حیات سیار یوجین سرنان در نزدیکی آرنج راست اشمیت قرار دارد.

ماموریت آپولو-۱۷

اشمیت از لبه دهانه‌ای به وسعت صد متر و عمق تقریبا ۱۴ متر به اطراف نگاه می‌کند. در سمت چپ عکس، رد چرخ‌های ماه‌نورد تا حاشیه‌ دهانه و مواد نارنجی و به‌گفته‌ سرنان، «بسیار تیره‌ مایل به آبی» به‌ چشم می‌خورند. سرنان می‌گوید: «تقریبا صد متر در اطراف ضلع غربی حاشیه‌ دهانه، مواد نارنجی‌ رنگ فراوانی وجود دارند که به درون دهانه سقوط می‌کنند.»

ماه زمین

اشمیت این عکس را گرفته است که سرنان، پرچم و زمین را نشان می‌دهد. او در بازتاب نور از محافظ طلایی‌ رنگ کلاه سرنان در حالی‌ که زانو زده است و تلاش می‌کند زاویه‌ مناسب را به‌ دست آورد، دیده می‌شود.

ماه‌نورد و ماژول قمری

در همین رابطه بخوانید: اگر ماه با زمین برخورد کند چه می‌شود؟

ماه‌نورد آپولو

اشمیت در حال گشودن پنل‌های خورشیدی روی فرستنده‌ برقی مختصات سطحی است. یک آنتن دوقطبی متقاطع با چهار سیم به طول ۳۵ متر روی الگویی متقاطع از رد چرخ ماه‌نورد قرار گرفت که سرنان عمدا ساخته بود.

ماه‌نورد ماموریت آپولو-۱۷

بالای شانه راست سرنان، کوه خرس (Bear Mountain) به‌ چشم می‌خورد و تقریبا ۷ کیلومتر در سمت راست، توده‌کوه جنوبی (South Massif) قرار دارد.

خدمه آپولو-۱۷

اشمیت و سرنان لباس‌هایشان را درآوردند و پیش از آنکه به ایوانز در مدار ماه ملحق شوند، جای خوابشان را برای استراحتی هشت‌ ساعته برپا کردند. سرنان می‌گوید: «در تمام عمرم این همه گردوخاک ندیده بودم. هیچ‌ وقت!» حسگرهای زیست‌پزشکی فرمانده خسته زیر لباس خنک‌کننده‌ مایع او به‌ چشم می‌خورند. کلاه‌ها و لباس‌ها روی پوشش موتور ماژول صعود قرار گرفته و دریچه در بالا دیده می‌شود.

ماژول قمری

اشمیت می‌گوید: «احتراق! ما در راهیم هیوستون!» ماژول قمری در تاریکی فضا قرار دارد و با کمی بهبود در تصویر، سرنان اکنون پشت پنجره در حال فرماندهی و هدایت فضاپیما از روی سطح قمر زمین برای آخرین‌ بار، به‌ چشم می‌خورد.

تصویر کره زمین از ماه

طلوع زمین از ماه

پس از سیگنال‌برداری، در مدار شصت‌وششم خدمه طلوع زمین و هلال تماشایی آن را مشاهده کردند. این عکس در نزدیکی ریتز (Ritz)، دهانه‌ای برخوردی که فراتر از لبه رویت‌پذیر ماه از روی زمین قرار دارد، گرفته شد.

هشت تصویری که مشاهده کردید، بخش کوچکی از مجموعه‌ عکس‌های تاریخی شگفت‌انگیزی بودند که در کتاب ساندرز وجود دارند. گفتنی است ناسا برنامه دارد طی سال‌های آینده با برنامه‌ آرتمیس (Artemis) دوباره انسان را به ماه بازگرداند.

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71539
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Pouya
Pouya
1 سال قبل

مگر در کره ماه وزش باد وجود داره که پرچم آمریکا دقیقا در اوج اینطوری بر افراشته شده!؟ همشون با هدف های احمقانشون دارن خودشونو مسخره میکنن اگر دلیل منطقی داره لطفا بگین.

علی
علی
1 سال قبل

همش دروغه