دانشمندان از احتمال وجود آب در سمت پنهان ماه خبر می‌دهند

دانشمندان چینی در مطالعه‌ای از شناسایی بقایایی از شهاب‌سنگ‌ها در سمت پنهان ماه خبر داده‌اند که ممکن است شواهدی از وجود آب در ماه باشند. محققان آزمایشگاه ایالتی آب و هوای فضایی (State Key Laboratory of Space Weather) چین اظهار کرده‌اند موفق به بررسی برخی از «مواد شیشه‌ای» در داخل یک دهانه دو متری در سمت پنهان ماه شده‌اند که همانند قطعه کندریت کربن‌دار هستند و ​هنگام برخورد با سطح قمر زمین کاملا تبخیر نشده‌اند. سمت پنهان ماه، نیم‌کره‌ای از کره ماه است که به‌‌طور دائم از زمین رویگردان است.

کندریت‌های کربن‌دار به شهاب‌سنگ‌هایی گفته می‌شود که از کمربند سیارک‌ها در نزدیکی مشتری سرچشمه می‌گیرند و تصور می‌شود از قدیمی‌ترین اجرام منظومه شمسی باشند. به‌گفته محققان این مطالعه وجود کندریت‌های کربن‌دار در ماه شاید بتوانند به‌عنوان یک منبع آبی در این کره خشک محسوب شوند.

یافته‌های جدید دانشمندان درباره وجود آب در کره ماه

همچنین گمان می‌رود شهاب‌سنگ‌های برخوردکننده‌ به ماه عامل اصلی وجود آب و یخ در این کره باشند. این سیارک‌ها در مقایسه با انواع دیگر اجرام کوچک آسمانی، دارای محتوای آب بیشتری هستند و این بدان معناست که احتمال تبخیر و در امان ماندن آب حمل‌شده توسط این سیارک‌ها در قمر زمین بیشتر است.

این یافته‌ها به وجود احتمالی بقایای شهاب‌سنگ در مواد جوان‌تر روی سطح ماه مانند خاکی که توسط ماموریت چانگ‌ای-۵ (Chang’e-5) به زمین بازگردانده شده نیز اشاره دارد. گفتنی است در آینده نزدیک داده‌های طیفی سنجش از دور با تفکیک مکانی بالاتر، فرصتی را برای دانشمندان فراهم خواهد کرد تا بقایای مشابهی در مکان‌های دیگر روی ماه بیابند که این موضوع نیز به گسترش تحقیقات آن‌ها در مورد منشا و توزیع آب در ماه کمک می‌کند.