چهره‌ای در حال فریاد زدن روی مریخ!+عکس

0 5,077

مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا تصویر جدیدی از سطح سیاره مریخ ثبت کرده که شبیه یک چهره در حال فریاد زدن است! چشم‌های این چهره فرضی توسط دو سوراخ لوله‌های جمع‌آوری نمونه استقامت روی زمین حک شده‌اند. همچنین استقامت از نوعی مته مخصوص برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی نمونه‌های مریخ استفاده می‌کند تا آن‌ها را در آینده برای مطالعه بیشتر به زمین بفرستد که دهان این چهره با آن حک شده است.

چهره‌ای در حال فریاد زدن روی مریخ
چهره‌ای در حال فریاد زدن روی مریخ

این چهره یک نمونه از پدیده روان‌شناختی معنی‌پنداری (Pareidolia) یا تمایل انسان‌ها به دیدن اشیا آشنا در اشکال تصادفی محسوب می‌شود. تاکنون چندین گزارش در این رابطه از مریخ منتشر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به صخره‌ای با شباهت به یک اردک اشاره کرد.

دانیل زایاس (Daniel Zayas)، مهندس مریخ‌نورد استقامت، چهره موجود در این تصویر را به شخصیت ییپ ییپ (Yip Yip) از برنامه سسمی استریت (Sesame Street) تشبیه کرده است.

چهره مریخ ییپ ییپ
شباهت چهره حک‌شده روی مریخ به شخصیت ییپ ییپ

مریخ‌نورد استقامت ناسا

مریخ‌نورد استقامت در ژوئیه۲۰۲۰ پرتاب شد و در فوریه۲۰۲۱ در دهانه جزرو (Jezero) مریخ فرود آمد که گمان می‌رود زمانی مملو از آب و محل گذر یک رودخانه باستانی در مریخ بوده است. وظیفه اصلی استقامت جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ و نگه‌داری آن‌ها بوده تا توسط دو ماموریت‌‌ بعدی که قرار است سال ۲۰۲۶ صورت گیرند به زمین منتقل شوند.

این ماموریت ناسا به‌ منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرآیندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. مریخ‌نورد مذکور یک بالگرد مریخی نیز به نام نبوغ (Ingenuity) به همراه دارد که تاکنون چندین پرواز موفقیت‌آمیز داشته است.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=71582
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها