آخرین ماه‌گرفتگی کامل تا سال ۲۰۲۵، سه‌شنبه روی می‌دهد

0 387

آخرین ماه‌گرفتگی کامل تا سال ۲۰۲۵ سه‌شنبه ۱۷آبان رخ می‌دهد که دومین ماه گرفتگی کامل سال جاری میلادی نیز خواهد بود. این پدیده خسوف که به «ماه خون» مشهور شده، از مناطق آمریکای شمالی و جنوبی، اقیانوس آرام و استرالیا قابل مشاهده است و در ایران نمی‌توان خسوف ماه خون را رصد کرد.

خسوف ۱۷آبان

در جریان این رویداد، ماه کامل برای مدت ۸۵ دقیقه وارد مرکز سایه زمین خواهد شد و یک رنگ سرخ مسگون ایجاد می‌کند. آیا می‌دانید خسوف چیست و چگونه می‌توان آن را رصد کرد؟ مقاله ما را در این باره بخوانید.

خسوف ۱۷ آبان
خسوف ۱۷ آبان

زمانی که ماه کامل از میان سایه زمین در فضا عبور می‌کند، یک خسوف کامل روی می‌دهد. خسوف معمولا تا پنج بار در سال اتفاق می‌افتد و چند ساعت طول می‌کشد. شاید بپرسید پس چرا هر ماه یک خسوف رخ نمی‌دهد؟

زمين در مداری تقریبا بيضی شكل به دور خورشيد می‌چرخد که اصطلاحا دايرة‌البروج (Ecliptic) نام دارد. ماه نیز در مداری به گرد زمین می‌چرخد. این دو مدار کاملا بر هم منطبق نیستند و حدود ۲/۵ درجه زاویه دارند، اما در دو نقطه یکدیگر را قطع می‌کنند؛ نقاطی که به گره‌های مداری مشهورند. زمانی که ماه کامل باشد، یعنی زمین درست در وسط ماه و خورشید قرا گیرد و از این گره‌ها عبور کند، خسوف رخ می‌دهد.

منبع irna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70665
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها