یک سیارک خطرناک در مسیر حرکت به سمت مدار زمین شناسایی شد

0 621

اخترشناسان یکی از بزرگ‌ترین سیارک‌های شناخته‌شده را کشف کرده‌اند که در گروه سیارک‌های «قاتل سیاره» قرار می‌گیرد و با اندازه حدود ۱/۵ کیلومتری شاید با مسیر حرکت زمین تلاقی داشته باشد.

به جز این سیارک، ستاره‌شناسان دو سیارک جدید دیگر نیز پیدا کرده‌اند که یکی از آن‌ها نزدیک‌ترین سیارک شناخته‌شده به خورشید است. سیارک 2021 PH27 اندازه‌ای ۱ کیلومتری دارد و در فاصله‌ای نزدیک‌تر از تمام اشیای شناخته‌شده به دور خورشید می‌چرخد. این سنگ آسمانی در بخشی از مسیر حرکت خود به دمایی در حدود ۵۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد.

در همین رابطه بخوانید: لحظه گذر یک سیارک خطرناک از کنار زمین را ببینید

سیارک بعدی با نام 2021 LJ4 مانند PH27 در مدار امنی حرکت می‌کند که تهدید خاصی را متوجه سیاره زمین نمی‌کند، اما سیارک سوم با نام 2022 AP7 با قطر ۱/۵ کیلومتری در گروه سیارک‌هایی قرار می‌گیرد که در صورت برخورد با زمین می‌توانند به‌صورت بالقوه قاتل سیاره زمین باشند. به‌ علاوه، این سیارک در مداری قرار دارد که به مدار زمین بسیار نزدیک می‌شود و به همین خاطر قابلیت تهدیدآفرینی دارد.

احتمال برخورد سیارک با زمین وجود دارد؟

بررسی‌های دانشمندان حاکی از آن است که 2022 AP7 برای گردش به دور خورشید به پنج سال زمان نیاز دارد، این در حالی است که زمین هر یک سال یک بار این کار را انجام می‌دهد؛ در نتیجه این دو جرم احتمالا هرگز در یک زمان در نقطه برخورد مدار یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

البته به خاطر پنجره زمانی محدود رصد، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند با دقت کافی مدار این سیارک قاتل سیاره را پیدا و پیش‌بینی کنند که این سنگ در آینده‌های دور چه قدر و چه موقع ممکن است بتواند زمین را تهدید کند.

برخورد سیارک با زمین

اگرچه فعلا خطری برای سیاره ما وجود ندارد، اما همین که چنین سنگ بزرگی تاکنون شناسایی نشده بود، مایه نگرانی است. دلیل این اتفاق به درخشش شدید خورشید برمی‌گردد که تشخیص سیارک‌های میان زمین و خورشید را دشوار می‌کند. اکثر سیارک‌ها در نگاه به سمت بیرون منظومه شناسایی می‌شوند، در نتیجه ممکن است سیارک‌های بیشتری در داخل منظومه نادیده گرفته شده باشند.

منبع digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70586
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها