قدرتمندترین ماهواره‌بر جهان پس از سه سال به فضا پرتاب شد

0 972

شرکت اسپیس‌ایکس پس از حدود سه سال از زمان آخرین عملیات ماهواره‌بر فالکون هوی (Falcon Heavy)، آن را به فضا پرتاب کرد. فالکون هوی که در حال حاضر قدرتمندترین ماهواره‌بر جهان محسوب می‌شود، روز سه‌شنبه ۱نوامبر (۱۰آبان) از پایگاه فضایی کندی (Kennedy) در ایالت فلوریدا به فضا رفت تا ۵ ماهواره را به مدار ژئو منتقل کند.

در عملیات مذکور ماهواره تحقیق و توسعه USSF-44 که مقاصد نظامی را دنبال می‌کند به عنوان محموله اصلی برای نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) در مدار زمین مستقر شد. علاوه بر این ماهواره محرمانه، ۴ ماهواره تحقیق و توسعه دیگر به فضا فرستاده شدند که دو مورد از آن‌ها برای شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و دو مورد دیگر برای آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL) و نیروی فضایی این کشور در مدار قرار گرفتند.

ماهواره‌بر فالکون هوی

فالکون هوی بالاترین ظرفیت حمل محموله را در میان تمام ماهواره‌برهای عملیاتی حال حاضر جهان دارد و در تاریخ صنعت فضا پس از ماهواره‌برهای ساترن ۵ (Saturn V) و انرگیا (Energia) سومین حامل فضایی از نظر ظرفیت پرتاب محسوب می‌شود. این ماهواره‌بر می‌تواند ۶۳.۸ تن محموله را به مدار لئو منتقل کند.

موشک ماهواره بر فالکون هوی
ماهواره‌بر فالکون هوی اسپیس‌ایکس

با وجود اینکه فالکون هوی یک حامل قابل بازیابی است، اسپیس‌ایکس در این عملیات به دلیل شرایط پرتاب و استفاده از حداکثر میزان سوخت، از بازیابی بوستر اصلی آن صرف‌نظر کرد. این ماهواره‌بر دارای دو و نیم مرحله بوده و برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. فالکون هوی با احتساب عملیات روز سه‌شنبه تاکنون ۴ بار به فضا پرتاب شده است که هر ۴ مورد موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

قدرتمندترین ماهواره‌بر حال حاضر جهان با ۷۰ متر طول، ۱۴۲۰ تن وزن دارد و قطر آن ۳.۶۶ متر است. فالکون هوی از سوخت مایع استفاده می‌کند و هزینه پرتاب آن در حالت‌های بازیابی و بدون بازیابی به ترتیب ۹۷ میلیون دلار و ۱۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

منبع cnbc rocketlaunch space.skyrocket wikipedia space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70494
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها