فیروز نادری کیست؟+زندگینامه و فعالیت‌ها در ناسا

3 4,540

فیروز نادری که در زمره دانشمندان مشهور ناسا قرار دارد، یکی از مفاخر علمی ایران است و ده‌ها سال در آژانس فضایی آمریکا فعالیت داشته است. در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه بیوگرافی فیروز نادری به معرفی وی پرداخته و همچنین سابقه و دستاورهای وی را در عرصه فضا و نجوم بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

زندگینامه فیروز نادری

فیروز نادری در ۵فروردین۱۳۲۵ در شهر شیراز متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را در همین شهر گذراند. وی تحصیلات مدرسه را در تهران ادامه داد و در سال ۱۹۶۴ ایران را به مقصد ایالات متحده ترک کرد تا در این کشور به دانشگاه برود. او در سال ۱۹۶۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه ایالتی آیووا (Iowa State University) دریافت کرد و سپس به ایالت کالیفرنیا نقل مکان نمود.

نادری پس از دو سال کار به عنوان مهندس در شهر سانتا باربارا (Santa Barbara) این ایالت، در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (University of Southern California) در شهر لس آنجلس ثبت نام کرد و در آنجا در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ به ترتیب موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد و سپس دکترا در رشته مهندسی برق شد.

فیروز نادری پس از پایان تحصیلات به کشور بازگشت و در سازمان سنجش از دور ایران مشغول به کار شد، اما چند ماه پس از انقلاب دوباره به آمریکا رفت و از آن زمان تاکنون در آنجا اقامت دارد. فیروز نادری اهل کجاست؟ نادری اصالتا از تیره ندرلوی طایفه دره‌شوری است که جزو طوایف بزرگ ایل قشقایی محسوب می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: با دانشمند ایرانی جوان ناسا آشنا شوید

زندگینامه بیوگرافی فیروز نادری ناسا

فعالیت‌ها در ناسا

فیروزی نادری در سپتامبر۱۹۷۹ در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا به عنوان مهندس سامانه‌های مخابراتی شروع به کار کرد و طی سه دهه فعالیت، به رتبه‌های بالایی در سمت‌های اجرایی دست یافت. حرفه او در JPL شامل مهندسی سیستم، توسعه فناوری، مدیریت برنامه و پروژه برای سامانه‌های مخابرات ماهواره ای، رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدخانه‌های اخترفیزیکی و سامانه‌های سیاره‌ای بوده است.

شغل اولیه نادری در JPL بر روی طراحی سامانه‌های ماهواره‌ای بزرگ برای پوشش تلفن همراه در سراسر ایالات متحده بود. او در اواسط دهه ۱۹۸۰ به مدت دو سال به مقر ناسا رفت تا به عنوان مدیر برنامه ماهواره ACTS خدمت کند؛ ACTS یک ماهواره ارتباطی با سرعت تبادل داده بالا و تمام دیجیتال محسوب می‌شود.

نادری مدتی بعد دوباره به JPL بازگشت و در آنجا به عنوان مدیر پروژه NSCAT ناسا انتخاب شد؛ پروژه‌ای که هدف از آن سنجش راداری بادهای سطح اقیانوس در سراسر جهان توسط ماهواره‌ها جهت استفاده در پیش‌بینی آب و هوا بود. وی مدال رهبری برجسته ناسا (Outstanding Leadership Medal) را ​​برای مدیریت این پروژه دریافت نمود.

این دانشمند ایرانی-آمریکایی در اواسط دهه ۱۹۹۰، برنامه اوریجینز (Origins) ناسا را ​​برای جستجوی سیاره‌های مشابه زمین در سایر سامانه‌های سیاره‌ای مدیریت کرد.

در همین رابطه بخوانید: با زوج ایرانی شاغل در ناسا آشنا شوید

فیروز نادری ناسا

مدیریت برنامه مریخ

فیروز نادری در آوریل۲۰۰۰ به عنوان مدیر برنامه ناسا برای اکتشاف سیاره مریخ منصوب شد؛ طرحی شامل زنجیره‌ای از پروژه‌های مرتبط علمی و فناوری که طی آن هر ۲۶ ماه یک یا چند فضاپیما به مریخ پرتاب می‌شود. او در تابستان سال ۲۰۰۰ به برنامه‌ریزی اين طرح كمک كرد و مسئوليت اجرای کامل آن را بر عهده داشت. در دوران تصدی وی سه ماموریت موفق به سیاره سرخ انجام شد.

فیروز نادری این برنامه را تا پنج سال بعد رهبری کرد و در این بازه زمانی ماموریت‌های مریخ‌نوردهای اسپیریت (Spirit) و فرصت (Opportunity) با موفقیت روی سطح این سیاره فرود آمدند. ناسا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ در مجموع ۶ ماموریت متوالی موفق شامل ۴ فرودگر و ۲ مدارگرد را به انجام رساند که همه آن‌ها بر اساس نقشه راه تابستان ۲۰۰۰ صورت پذیرفتند.

این دانشمند ایرانی همچنین به عنوان مدیر برنامه‌های اکتشاف منظومه شمسی در ناسا فعالیت کرد و در نهایت پس از ۳۶ سال فعالیت در آژانس فضایی آمریکا در فوریه۲۰۱۶ بازنشسته شد.

سیارک نادری

در مهمانی خداحافظی فیروز نادری اعلام شد اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) سیارک 1989 EL1 را به دلیل مشارکت او در اکتشافات فضایی به سیارک نادری ۵۵۱۵ (5515 Naderi) تغییر نام داده است. این سیارک را النور اف. هلین (Eleanor F. Helin)، ستاره‌شناس فقید آمریکایی، در سال ۱۹۸۹ به کمک رصدخانه پالومار (Palomar) در ایالت کالیفرنیا کشف کرد.

سیارک نادری ۵۵۱۵ دارای قطری در حدود ۱۰ کیلومتری بوده، هر ۵.۲ ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد و هر ۴.۴ سال زمینی یک چرخش کامل به دور خورشید را تکمیل می‌کند.

فیروز نادری در مراسم اسکار

فیروز نادری و انوشه انصاری نماینده اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی زبان بودند. در این مراسم فرهادی در اعتراض به قانون ممنوعیت مهاجرتی دولت دونالد ترامپ به آمریکا نرفت و فیروز نادری و انوشه انصاری را به عنوان نمایندگان خود در اسکار انتخاب کرد. نادری و انصاری در این مراسم جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را برای فیلم فروشنده به نمایندگی از فرهادی دریافت کردند.

با انوشه انصاری، اولین فضانورد زن تاریخ، آشنا شوید و فیلم او را در فضا ببینید.

فیروز نادری اسکار
فیرور نادری و انوشه انصاری در هشتاد و نهمین مراسم اسکار

فیروز نادری و مذهب

نادری گرایش مذهبی خاصی ندارد. وی در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۱ خود را فردی دارای تفکر معنوی و روحانی خواند و اظهار داشت خدا برای او از دین مجزاست. نادری در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام هم فعالیت دارد که می‌توانید این دانشمند ایرانی-آمریکایی را در این شبکه‌ها دنبال کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. دیدگاه‌های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و سوالاتتان را بپرسید؛ کارشناسان اسپاش به شما پاسخ می‌دهند.

منبع nasa wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=70196
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

تو دوران کاری نمیدونم به ایران خدمت کردن یا نه یا به صورت محرمانه کمک کردن نمیدونم
ولی امیدوارم کل اطلاعاتی که داره چه در ساخت ماهواره چه ابزارها و… به صورت جامع و کامل در اختیار سازمان فضایی ایران قرار بده بخاطر سربلندی ایران عزیز

ایران
ایران
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

تاکید می کنم
اقای فیروز نادری

Jamil zayn
Jamil zayn
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

درودبر همت وعزمش وبزرگی نامش به عنوان یک عاشق ایران به این انسان به این نام بزرگ و وجودش افتخار میکنم و درنهایت به خاطر و افتخار وجود این مرد بزرگ به نوشته خود 5 ستاره میدهم