نزدیک‌ترین تصاویر از خورشید را ببینید

0 727

تلسکوپ اینوی (Inouye)، قدرتمندترین تلسکوپ خورشیدی جهان، تصاویری با جزئیات از خورشید به ثبت رسانده است. انسان پیش از این هرگز نتوانسته‌ بود تا این اندازه از نزدیک به خورشید نگاه کند. فام‌سپهر (Chromosphere) خورشید که در زیر تاج قرار دارد، معمولا نامرئی است و تنها در زمان خورشیدگرفتگی کامل دیده می‌شود و حالا فناوری‌های جدید توانسته تصویری از آن را ثبت کند.

در این تصویر فام‌سپهر همانند فرشی که پرزهایش بیرون زده به نظر می‌رسد. پرزها در واقع تارهایی از پلاسمای آتشین هستند که از طریق شبکه‌ای مشابه کندوی عسل به سمت تاج خورشید حرکت می‌کنند.

عرض هر کدام از این ذرات داغ که با نام گرانول خورشیدی (Solar Granule) شناخته می‌شوند به ۱۶۰۰ کیلومتر می‌رسد. هر یک از تصاویر تلسکوپ اینوی نیز حدود ۸۲۵۰۰ کیلومتر را پوشش می‌دهند که در مقایسه با ابعاد این ستاره بسیار کم است. برای درک ابعاد زمین در مقایسه با سطح خورشید به تصویر زیر توجه کنید.

اگر می‌خواهید بدانید کسوف چیست کلیک کنید و مقاله ما را در این رابطه بخوانید.

زمین و خورشید
مقایسه زمین و خورشید

تلسکوپ خورشیدی اینوی

سال گذشته، زمانی که تلسکوپ اینوی واقع در ایالت هاوایی آمریکا اولین تصاویر خود را منتشر کرد، جف کان (Jeff Kunh)، فیزیکدان خورشیدی، آن را بزرگ‌ترین جهش در توانایی بشر برای مطالعه خورشید از زمان گالیله نامید.

اکنون مت مانتین (Matt Mountain)، رئیس انجمن دانشگاه‌ها برای تحقیقات در نجوم (AURA)، می‌گوید: «دوران جدیدی برای فیزیک خورشیدی آغاز شده است. دانشمندان می‌توانند با کمک این تصاویر و داده‌های علمی، طوفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی کنند.»

منبع gadgetnews digiato
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=69497
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها