پرواز ایمن هواپیماهای آفریقایی با استفاده از فناوری ناوبری ماهواره‌ای اروپا

0 216

فناوری اروپایی موسوم به EGNOS که به سیگنال‌های ناوبری ماهواره‌ای امکان می‌دهد تا هواپیما را در تمام مراحل پرواز به طور ایمن هدایت کند، در سراسر آفریقا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. EGNOS یک سامانه‌ تقویت ماهواره‌ای است که برای تقویت ناوبری مبتنی بر GPS و به منظور گزارش در مورد قابلیت اطمینان و صحت داده‌های موقعیت‌یابی GPS و نیز ارسال اصلاحات خطاهای مربوط به آن استفاده می‌شود.

در همین راستا آژانس ایمنی ناوبری هوایی در آفریقا و ماداگاسکار (ASECNA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) توافقی را برای استقرار این سامانه تقویت مبتنی بر ماهواره (SBAS) در منطقه خدماتی بیش از ۱۶/۵ میلیون کیلومتر مربع، ۱/۵ برابر اندازه منطقه تحت پوشش اروپا، به انجام رسانده‌اند.

EGNOS از اندازه‌گیری‌های سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS) استفاده می‌کند که توسط ایستگاه‌های مرجع مستقر در سراسر منطقه تحت پوشش انجام می‌شود. تمام خطاهای اندازه‌گیری شده GNSS به یک مرکز محاسباتی مرکزی منتقل می‌گردند و سپس این محاسبات با استفاده از ماهواره‌های مدار ژئو (GEO) که به‌ عنوان تقویت یا هم‌پوشانی برای پیام اصلی GNSS عمل می‌کنند، در منطقه تحت پوشش پخش می‌شوند.

در مارس۲۰۱۱، خدمت EGNOS برای استفاده در هوانوردی قابل قبول تلقی شد. این امر به خلبانان در سراسر اروپا اجازه می‌داد تا از سامانه EGNOS به عنوان نوعی موقعیت‌یابی در مرحله آمادگی برای فرود استفاده کنند و هواپیما را با استفاده از رویکرد GPS فرود آورند.

از سپتامبر۲۰۱۸ تجهیزات LPV (سرواژه Localizer Performance With Vertical Guidance) که از طریق EGNOS فعال هستند، در بیش از ۱۸۰ فرودگاه در سراسر اروپا قابل دسترسی است. LPV ابزار هوانوردی با بالاترین دقت GPS بوده که در حال حاضر بدون نیازهای آموزشی تخصصی خدمه در دسترس است.

خدمت هم‌پوشانی ناوبری ماهواره‌ای اروپا

EGNOS توسط آژانس فضایی اروپا و سازمان ایمنی ناوبری هوایی اروپا (Eurocontrol) به نمایندگی از کمیسیون اروپا و از شبکه‌ای متشکل از حدود ۴۰ ایستگاه زمینی و ۳ ماهواره در مدار ژئو ساخته شده است. ایستگاه‌های زمینی داده‌های دقیق سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای را تعیین و به ماهواره‌های زمین ثابت منتقل می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: آژانس فضایی اروپا سامانه ارتباطاتی و ناوبری در مدار ماه ایجاد می‌کند

هم‌پوشانی ناوبری ماهواره‌ای اروپا
کاربردهای خدمت هم‌پوشانی ناوبری ماهواره‌ای اروپا

به گفته محمد موسی، مدیر کل ASECNA، این خدمت همچنین در بخش‌های مهم دیگر مانند حمل‌و‌نقل زمینی و دریایی، کشاورزی دقیق، ناوبری هواپیماهای بدون سرنشین و نقشه‌برداری کاربرد خواهد داشت. قابلیت‌های عملیاتی اولیه این سامانه از سال ۲۰۲۵ وارد عمل می‌شوند.

منبع spacedaily wikipedia euspa wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=68481
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها