دانشمندان یک سیاره فراخورشیدی مملو از آب کشف کردند

دانشمندان سیاره فراخورشیدی جدیدی کشف کردند که ۱۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و سطح آن مملو از آب است. سیاره TOI-1452 b در یک منظومه دوتایی در صورت فلکی اژدها (Draco) قرار دارد. در این صورت فلکی دو ستاره وجود دارد؛ سیاره مذکور در حال چرخش به دور TOI-1452 ستاره بزرگ‌تر این منظومه ستاره‌ای است.

این سیاره فراخورشیدی سنگین‌تر از زمین است و در فاصله‌ای از ستاره خود قرار گرفته که دمای آن نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است؛ در نتیجه سبب شده است تا آب مایع روی سطح این سیاره وجود داشته باشد. پژوهشگران بر این باورند که TOI-1452 b می‌تواند یک سیاره اقیانوسی باشد، سیاره‌ای که مانند برخی از قمرهای مشتری و زحل کاملا توسط یک لایه ضخیم از آب پوشیده شده است.

نحوه رصد سیاره TOI-1452

ستاره‌شناسان TOI-1452 b را بر اساس سیگنال تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا که هر ۱۱ روز یک بار کاهش جزئی در روشنایی را نشان می‌داد، کشف کردند. ستاره میزبان TOI-1452 بسیار کوچک‌تر از خورشید به نظر می‌رسد و هر دو ستاره منظومه مورد بحث با فاصله ۹۷ واحد نجومی یا تقریبا ۲/۵ برابر فاصله بین خورشید و پلوتو از هم جدا شده‌اند.

آب سیاره فراخورشیدی

سیاره فراخورشیدی TOI-1452 b احتمالا مثل زمین سطحی صخره‌ای مانند دارد، اما شعاع، جرم و چگالی آن دنیایی بسیار متفاوت است. اگرچه حدود ۷۰٪ از سطح زمین را اقیانوس پوشانده است، اما آب در واقع تنها کمتر از ۱٪ از جرم آن را تشکیل می‌دهد و یک یک سیاره بسیار خشک است!

آب ممکن است در برخی از سیاره‌های فراخورشیدی بسیار زیادتر باشد. در سال‌های اخیر، اخترشناسان شعاع و جرم بسیاری از سیاره‌های فراخورشیدی تقریبا هم‌اندازه زمین و نپتون (حدود ۳/۸ برابر بزرگ‌تر از زمین) را شناسایی و تعیین کرده‌اند. چگالی برخی از این سیاره‌ها نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جرم آن‌ها از مواد سبک‌تری نسبت به مواد تشکیل‌دهنده ساختار داخلی زمین مانند آب تشکیل شده است؛ به این جهان‌ها سیاره‌های اقیانوسی می‌گویند.

منبع gadgetnews digiato