از سیاره اورانوس چه می‌دانید؟+عجایب این سیاره

16 15,341

سیاره اورانوس چیست و چه معنی دارد؟

سیاره اورانوس (Uranus) هفتمین سیاره منظومه شمسی ما بوده و نام آن برگرفته از اساطیر یونانی به معنی «خدای آسمان یا بهشت» است. جنس سیاره اورانوس که چهارمین سیاره سنگین منظومه شمسی محسوب می‌شود، از گاز است. کاشف سیاره اورانوس ویلیام هرشل (William Herschel)، ستاره‌شناس بریتانیایی-آلمانی، است که در سال ۱۷۸۱ آن را کشف کرد.

برای آشنایی بیشتر با سیاره اورانوس گفت‌وگوی آینازفیض‌اله‌پور، خبرنگار اسپاش، و روژین تهذیبی، کارشناس نجوم گروه آموزشی زانکو، را بخوانید.

سیاره اورانوس چیست
اطلاعات سیاره اورانوس

نام دیگر سیاره اورانوس

• نام دیگر سیاره اورانوس چیست؟

هرشل به دنبال این بود تا نام این سیاره را جورجیوم سیدوس (Georgium Sidus) بگذارد، ولی موفق نشد. با این وجود در بعضی منابع از اورانوس با این نام هم یاد می‌شود.

• یک روز در اورانوس چقدر است؟

این سیاره سرعت بیشتری نسبت به زمین دارد و یک شبانه روز در آن معادل ۱۱ ساعت زمینی است.

نام دیگر سیاره اورانوس

• چند سال طول می‌کشد تا اورانوس یک دور مدار خود به دور خورشید را کامل کند؟

سیاره اورانوس حدودا هر ۸۴ سال زمینی یک بار به دور خورشید می‌چرخد. علی‌رغم اینکه اورانوس از زمین سرعت بیشتری دارد، ولی فاصله‌اش با خورشید بسیار زیاد است و به همین دلیل زیاد طول می‌کشد تا یک دور به گرد خورشید بچرخد.

در همین رابطه بخوانید: چرا سیاره اورانوس آبی‌رنگ است؟

قمرهای اورانوس

• این سیاره قمر دارد؟

بله. اورانوس ۲۷ قمر دارد که توسط ویلیام هرشل کشف شده‌اند. برخی اقمار معروف اورانوس پاک (Puck)، آریل (Ariel)، اومبریل (Umbriel)، تیتانیا (Titania) و اوبرون (Oberon) هستند.

• چقدر طول می‌کشد از زمین به این سیاره برسیم؟

این موضوع به وسیله‌ای که می‌خواهید با آن به سمت این سیاره بروید و سرعت آن بستگی دارد. اگر به طور خلاصه بگوییم ۲۱ سال طول می‌کشد به این سیاره برسیم.

• این سیاره چه رنگی است و چه تفاوتی با رنگ سیاره نپتون دارد؟

این سیاره در واقع به رنگ سبز آبی است و برخی از مردم اشتباها آن را آبی می‌دانند. دلیل متفاوت بودن رنگ این سیاره با نپتون وجود بسیار کم گاز متان در اورانوس است، اما نپتون متان زیادی دارد و این سبب می‌گردد نپتون تیره‌تر از اورانوس دیده شود.

در همین رابطه بخوانید: شفق‌های قطبی سیاره اورانوس

قمرهای اورانوس

میراندا قمر اورانوس

میراندا (Miranda) کوچک‌ترین و داخلی‌ترین قمر اورانوس است. از ۵ قمر کروی سیاره اورانوس، میراندا به سطح اورانوس نزدیک‌تر بوده و حدود ۱۲۹ هزار کیلومتر با سطح آن فاصله دارد. میراندا تقریبا هر ۳۴ ساعت یک بار به دور اورانوس می‌گردد که با دوره چرخش آن به دور خود حدودا برابر است. این قمر مانند قمر زمین همیشه یک سوی آن به طرف سیاره مادر است.

آب‌وهوا و جو اورانوس

• جو سیاره اورانوس از چه چیزی تشکیل شده و چند کیلومتر است؟

جو اورانوس ۳ الی ۴ هزار کیلومتر است و ۸۳ درصد هیدروژن، ۱۵ درصد هلیم، ۲ درصد متان و مقدار کمی آمونیاک و آب در آن وجود دارد.

• باران در این جرم از چه جنسی است؟

در این سیاره باران احتمالا به شکل الماس‌های شناور است.

• باد یا طوفان در این سیاره وجود دارد؟

بله. اورانوس یک سیاره گازی است و بادهای بسیار شدید و تندی دارد که تقریبا به هزار کیلومتر در ساعت می‌رسند.

در همین رابطه بخوانید: اورانوس کج می‌چرخد!

آب‌وهوا جو اورانوس
لایه‌های اورانوس

زندگی در اورانوس

• زندگی در این سیاره ممکن است؟

زندگی در این سیاره ممکن نیست؛ چون اورانوس یک سیاره گازی است و سطحی ندارد. همچنین گازهای این سیاره بسیار سمی و کشنده هستند.

• در اعماق این سیاره چه چیزی وجود دارد؟

اگر از جو به سمت هسته حرکت کنیم، در بین لایه‌های گوشته این سیاره مقداری مواد مایع مثل آب برمی‌خوریم، اما نه آب خالص؛ به علاوه هسته این سیاره جامد است. اگر به سمت هسته پیش برویم فشار و دما به شدت افزایش می‌یابد، تا حدی که می‌تواند موجودی مثل انسان را مچاله کند و ما باید لباس یا فضاپیمای تا حد ممکن ضخیمی داشته باشیم، همچنین به برخی لوازم ضروی حیات مانند اکسیژن نیاز است تا موجودی مثل بشر بتواند آنجا دوام بیاورد.

دمای جو این سیاره تقریبا منفی ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد و اعماق درونی آن تقریبا ۳ هزار درجه است. چون سیاره اورانوس به حد کافی از خورشید دور است، جزو سیاره‌های سرد بوده، اما در مرکز این سیاره دما و فشار بسیار بالاست. اگر فناوری آن‌قدر پیشرفته باشد که بتوان در این سیاره زندگی کرد، می‌توانیم مثل ماهواره در دور این سیاره بچرخیم و در آنجا زنده بمانیم!

• تصورات درباره این سیاره چیست؟

در رابطه با این سیاره تصورات بسیار زیاد و تا حد ممکن تخیلی وجود دارد که یکی از آن‌ها می‌گوید تمدن موجودات زنده در این سیاره وجود دارد. اگر واقعا در این جرم تمدنی وجود داشته باشد، با انسان‌های زمینی کاملا فرق می‌کنند و با شرایط سیاره اورانوس مطابقت دارند که به فرضیه‌های اینشتین نسبت داده می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: اورانوس بدبوترین سیاره منظومه شمسی!

زندگی در اورانوس

• چه کاوشگرهایی به سمت این سیاره رفته‌اند؟

کاوشگری تاکنون به درون یا اطراف این سیاره نرفته، اما کاوشگر وویجر-۲ (2-Voyager) ناسا به سیاره اورانوس نزدیک شده است. این کاوشگر که ناسا آن را به بیرون از منظومه شمسی فرستاده است، در راه خود توانسته بود از کنار سیاره اورانوس عبور و از سیاره‌هایی مثل اورانوس و نپتون عکس‌برداری کند. معلوم نیست این کاوشگر تا کجا می‌تواند به کار خود ادامه دهد و در نهایت ارتباطش با ما قطع خواهد شد.

تصویر اورانوس

• جرم اورانوس چقدر است؟

جرم این سیاره ۱۴٫۵۳۶ برابر زمین است.

• حیات میکروسکوپی می‌تواند در این سیاره وجود داشته باشد؟

دانشمندان از اعماق این سیاره چندان باخبر نیستند. همان‌طور که در زهره و مریخ حیات باکتری کشف شد، ممکن است در اورانوس نیز حیات باکتری یا میکروسکوپی وجود داشته باشد که ما اطلاعی از آن‌ها نداریم.

• در درون این سیاره نوری می‌بینیم؟

اورانوس سیاره تاریکی است. اگر در بالای جو باشید، تا حدی روشنایی وجود دارد. اگر وارد جو بشوید، از آنجا که اتمسفر سیاره اورانوس غلیظ است نمی‌توانید نوری ببینید و هر چقدر به عمق بروید تاریک و تاریک‌تر می‌شود.

ویلیام هرشل کاشف اورانوس
ویلیام هرشل، کاشف اورانوس
  • چگونه نور و آتش در این سیاره ایجاد کنیم؟

شما در زمین از گاز شهری برای روشن کردن اجاق استفاده می‌کنید. در اورانوس می‌توانید با کمی متان مشعلی روشن کرده و کمی نور و آتش داشته باشید.

• اگر از زمین با سیاره اورانوس ارتباط برقرار کنیم، چقدر طول می‌کشد تا امواج رادیویی و الکترومغناطیسی به آن جا برسد؟

اگر از زمین با اورانوس ارتباط برقرار کنیم حدودا ۹ ساعت طول می‌کشد تا پیام و تماس از زمین به آن جا برسد، ولی اگر از سیاره اورانوس با زمین ارتباط برقرار کنیم، ۱۸ ساعت طول می‌کشد تا پیام از اورانوس به زمین برسد.

• این سیاره حلقه دارد؟

بله. اورانوس حلقه‌های بسیار جالبی دارد که شکاف بین آن حلقه‌ها بسیار تیز و زیاد می‌باشد و دلیل دیده نشدن این حلقه‌ها از طریق تلسکوپ‌های زمینی به دلیل انحراف مداری شدید این سیاره است. به طوری که تلسکوپ فضایی هابل نیز این حلقه‌ها را به سختی می‌تواند ببیند.

حلقه‌های اورانوس را  جیمز ال. الیوت (James L. Elliot)، ادوارد دبلیو. دانهام (Edward W. Dunham) و داگلاس جی. مینک (Douglas J. Mink)‌، ستاره‌شناسان آمریکایی، در ۱۰مارس۱۹۷۷ کشف کردند. ویلیام هرشل حدود ۲۰۰ سال پیش اعلام نمود این حلقه‌ها را مشاهده کرده است، اما اخترشناسان امروزی در این مطلب تردید دارند، چرا که حلقه‌های مذکور بسیار تاریک و کم‌نورند.

• وویجر-۲ یا هابل این حلقه‌ها را دیده است؟

در سال ۱۹۸۶ توسط نگاره‌های فضاپیمای وویجر-۲ دو حلقه تازه کشف شد و در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در عکس‌های تلسکوپ فضایی هابل دو حلقه بیرونی دیگر نیز دیده‌ شد.

اورانوس حلقه دارد؟
حلقه‌های اورانوس
  • دلیل بیضی‌وار بودن حلقه‌های این سیاره چیست؟

این حلقه‌های بیضی‌گون احتمالا تحت تاثیر گرانش قمر‌های همسایه به این شکل درآمده‌اند. مواد این حلقه‌ها نیز احتمالا از مواد قمرهای مذکور سرچشمه گرفته‌‌اند. انحراف مداری شدید اورانوس باعث می‌شود حلقه‌ها بیضی‌شکل باشند.

• حلقه‌های اورانوس در مقایسه با حلقه‌های زحل و مشتری چگونه هستند؟

سیاره اورانوس سامانه‌ای از حلقه‌ها دارد که از حلقه‌های زحل ساده‌تر و از حلقه‌های مشتری و نپتون پیچیده‌‌تر هستند. در حلقه‌های اورانوس برخلاف حلقه‌های سیاره‌های مشتری و زحل، غبار و ذرات ریز به وفور پیدا نمی‌شود. برای مثال در اندازه‌‌گیری‌‌‌های رادیویی از حلقه اپسیلون (ε) کشف شد که تکه‌های یخی با ابعادی در حد یک توپ پلاستیکی یا بزرگ‌تر، این حلقه‌‌ها را تشکیل داده‌اند. چون ۸۳ درصد جو اورانوس را هیدروژن تشکیل می‌دهد، به نظر می‌رسد این گاز ذرات کوچک و غبار را از حلقه‌ها می‌‌رباید.

در همین رابطه بخوانید: آیا می‌دانید در سیاره‌های اورانوس و نپتون باران الماس می‌بارد؟!

حلقه‌ها و قمرهای اورانوس
  • این حلقه‌ها از نظر دانشمندان چگونه هستند؟

دانشمندان معتقدند حلقه‌‌ها از سیاره جوان‌تر هستند و برآورد می‌شود که عمر کوتاه‌تری هم داشته باشند. زیرا با گذشت زمان قطعه‌های بزرگ‌‌تر با هم برخورد می‌کنند و به ذرات ریز و غبار تبدیل می‌شوند. چون جو سیاره ذرات ریز و غبار را می‌رباید حلقه‌ها به مرور زمان از بین می‌روند؛ مگر اینکه قمری در آن منطقه از هم پاشیده شود و حلقه‌ها دوباره شکل بگیرند. ۵ حلقه بزرگ و بیش از ۲۰ قمر کوچک اورانوس به نام شخصیت‌های داستانی شکسپیر و سروده‌های الکساندر پوپ (Alexander Pope)، شاعر بریتانیایی، نامیده‌ شده‌اند.

• دلیل انحراف مداری شدید این سیاره چیست؟

احتمال داده می‌شود که قبل از کشف این سیاره شهاب‌سنگ بسیار بزرگ با هسته اورانوس برخورد و باعث شده است که هسته این سیاره گوشه‌نشین شده و اورانوس انحراف مداری شدیدی داشته باشد.

چرخش سیاره اورانوس
مدار چرخش اورانوس به دور خورشید
  • چرا اورانوس بدبوترین سیاره منظومه شمسی است؟

وجود سولفید هیدروژن در جو آن باعث می‌شود که این سیاره بدبوترین سیاره منظومه شمسی به حساب آید. به گفته دانشمندان اورانوس بوی تخم مرغ فاسد می‌دهد؛ چون بوی سولفید اسید دقیقا مشابه بوی تخم مرغ فاسد است.

غول‌های یخی تنها در حدود ۲۰٪ جرمشان از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده؛ در حالی‌ که، غول‌های گازی منظومه خورشیدی (مشتری و زحل) هر دو بیش از ۹۰٪ جرمشان را هیدروژن و هلیوم تشکیل داده‌ است.

در دهه ۱۹۹۰، با بررسی داده‌های جدید مشخص شد که اورانوس و نپتون یک گروه متفاوت سیاره غول‌پیکر، در میان دیگر سیاره‌های غول‌پیکر هستند. از این‌رو آن‌ها به‌عنوان غول‌های یخی نام گرفتند.

زیرا ترکیبات تشکیل‌دهنده آن‌ها که حاوی فرار است در طول زمان شکل‌گیری سیاره‌ای خود، یا از ابتدا به‌صورت یخ‌زده بوده، یا در هاله‌ای از یخ به طور مستقیم در آن‌ها به دام افتاده، که همان مواد فرار جامد موجود در غول‌های یخی امروز است؛ هرچند که مقدارشان بسیار کم است.

حرکت اورانوس خورشید
حرکت اورانوس به دور خورشید

از سال ۲۰۱۴، شواهدی از وجود یک غول یخی سوم یافت شد که اگر پیدا شود سیاره نهم منظومه خورشیدی خواهد بود.

• این سیاره ارزش سفر کردن دارد؟

اگر از نظر علمی‌ تخیلی بگوییم، بله؛ هر سیاره‌ای ارزش سفر کردن دارد و تحقیق درباره آن‌ها بسیار ارزشمند است، اما اگر از نظر عقل و منطق بشر نگاه کنیم یک مسیر بدون بازگشت و کاری دیوانه‌وار خواهد بود.

کاکا🗿