باران الماس در سیاره‌های اورانوس و نپتون حقیقت دارد!

3 1,743

یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز سیاره‌های غول‌پیکر یخی مثل اورانوس و نپتون، بارش الماس است. دانشمندان داده‌های اندک خود را با آزمایش‌‌ها و مدل‌سازی ریاضی ترکیب کردند و شرایط فضای داخلی این سیاره‌ها را از جمله باران‌های الماس آن‌ها شبیه‌سازی نمودند.

بخش زیادی از سیاره‌های نپتون و اورانوس که غول‌های یخی نامیده می‌شوند، از آب، آمونیاک و متان تشکیل شده‌ است، اما این غول‌های یخی احتمالا هسته‌هایی سنگی دارند. با رفتن به اعماق سیاره‌ها مواد داغ‌تر و متراکم‌تر می‌شوند؛ یعنی لایه‌های بالایی گوشته کمی سردتر هستند. دما در این لایه‌ها می‌تواند به ۱۷۲۷ درجه‌ سانتی‌گراد و فشار به ۲۰۰ هزار برابر فشار جو زمین برسد.

در همین رابطه بخوانید: آیا می‌دانید در کدام ناحیه از فضا باران طلا و اورانیوم می‌بارد؟

اعمال فشار شدید بر متان باعث تجزیه‌ مولکول‌های آن و آزادسازی کربن می‌شود. سپس، کربن زنجیره‌های طولانی‌تری را تشکیل می‌دهد که برای تشکیل الگوهای کریستالی الماس‌‌مانند با یکدیگر ترکیب می‌شوند. الماس‌های متراکم در لایه‌های گوشته تا جایی که گوشته بسیار داغ شود، سقوط می‌کنند. در این نقطه، باران‌های الماس پس از تبخیر بالا می‌روند و با تکرار این چرخه، باران الماس به‌وجود می‌آید.

نپتون اورانوس

بهترین روش برای اثبات ادعای باران الماس، فرستادن فضاپیمایی به این سیاره‌هاست که به‌زودی میسر نخواهد شد؛ در نتیجه باید شبیه‌سازی آزمایشگاهی را امتحان کرد. البته بشر آخرین بار سه دهه پیش به‌واسطه‌ کاوشگر وویجر-۲ (Voyager-2) ناسا به داده‌هایی از اورانوس و نپتون دست یافت.

در همین رابطه بخوانید: فیلم سیاره‌ای را ببینید که سرشار از معادن طبیعی و گرانبهاست

در زمین می‌توان با پرتاب لیزرهای قدرتمند به اهداف در بازه‌های زمانی کوتاه، دما و فشار داخل غول‌های یخی را شبیه‌سازی کرد. در یکی از آزمایش‌ها با پلی‌استایرن، الماس‌هایی در اندازه‌ نانو تولید شد. البته اورانوس و نپتون شامل مقادیر زیادی پلی‌استایرن (Polystyrene) نیستند، اما کنترل این پلاستیک در آزمایشگاه آسان‌تر از متان است و این دو ماده رفتار مشابهی دارند. گفتنی است اورانوس و نپتون می‌توانند فشارها را به‌مدت طولانی‌تر از پرتاب لیزری حفظ کنند؛ در نتیجه الماس‌های اورانوس و نپتون احتمالا بزرگ‌تر از الماس‌های آزمایشگاهی خواهند بود.

نظر خود را درباره بارش این مواد گرانبها در فضای بیرونی زمین در قسمت نظراتب ما درمیان بگذارید و سوال‌های خود را بپرسید. کارشناسان اسپاش به شما پاسخ می‌دهند.

منبع zoomit gadgetnews
یاسین

سلام . ببخشید بنده یک ادمین کانال هستم . سایتتون واقعا عااااالی هست و من از قدیم دنبالش میکنم . یک سالی میشه ادمین یک کانال علمی و نجومی هستم . ایرادی نداره از مطالب سایت واسه کانال یا وبلاگمون استفاده کنم و زیرش هم اسم منبع رو بنویسم ؟

مسیح