صدور اجازه پرتاب فضاپیمای اسپیس ایکس توسط سازمان FAA آمریکا

0 1,143

طبق اعلام شرکت هوانوردی فدرال آمریکا در روز جمعه، الون ماسک از شرکت اسپیس ایکس توضیح داده است که پس از گذشت ۴ ماه از انفجار راکت فالکون ۹، پرتاب‌های این شرکت ادامه می‌یابد. این تصمیم بیان می‌دارد که شرکت اسپیس ایکس در تلاش است تا موشک فالکون ۹ را در روز ۱۵ ژانویه به فضا پرتاب کند. این موشک حامل ۱۰ ماهواره مخابراتی شرکت ایریدیوم است.الون ماسک مدیر اجرایی شرکت اسپیس ایکس از هر گونه اظهار نظر در مورد علت تأخیر در پرتاب موشک ماهواره بر اسپیس ایکس خودداری کرد. این پرتاب حدود ساعت ۱۰:۲۲ به‌وقت محلی از پایگاه هوایی واندنبرگ ایالت کالیفرنیا انجام خواهد شد. سازمان ملی FAA که وظیفه نظارت بر پرتاب‌های فضایی تجاری آمریکا را بر عهده دارد، شرکت اسپیس ایکس را مورد تحقیق و تفحص قرار داد تا به علت انفجار راکت فالکون ۹ در اول سپتامبر حین سوخت گیری اولیه روی سکوی پرتاب در ایالت فلوریدا پی ببرد. این حادثه باعث نابودی ۶۲ میلیون دلار از سرمایه حامیان این پروژه و یک ماهواره ۲۰۰ میلیون دلاری شد. این ماهواره تحت اجاره شرکت فیسبوک برای توسعه دسترسی به اینترنت در آفریقا بود. سازمان ملی FAA در یک اطلاعیه اعلام کرد:
    از نظر ما، پرونده تحقیق و تفحص از اسپیس ایکس مختومه است. شرکت اسپیس ایکس درخواست صدور مجوز برای پرتاب ماهواره‌های شرکت ایریدیوم را از پایگاه هوایی واندنبرگ مطرح کرد و سازمان ملی FAA نیز مجوز لازم برای این پرتاب را صادر کرده است.

اسپیس ایکس علت انفجار فالکون ۹ را یافت

این اولین پرتاب شرکت اسپیس ایکس از آگوست گذشته است. این شرکت بیش از ۷۰ درخواست مأموریت از سوی ناسا و مشتریان تجاری خود به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار دارد. شرکت اسپیس ایکس پس از بررسی حادثه انفجار راکت فالکون ۹، در حال تغییر روش سوخت رسانی به راکت‌های خود برای جلوگیری از انفجار تانکرهای هلیوم واقع در مخازن اکسیژن مایع است. این شرکت گفت که راه حل بلند مدت برای این موضوع، بازطراحی تانکرهای هلیوم می‌باشد که از آستر آلومینیومی و پوشش بیرونی کربنی ساخته شده‌اند. گاز هلیوم برای حفظ فشار مخزن اکسیژن ضروری است. طبق برخی گزارش‌ها، راکت فالکون ۹ در روز پنجشنبه برای آزمایش پیش از پرتاب موتورها، به حالت روشن درآمده بود. همچنین الون ماسک در توییتر خود نوشت: تمام سیستم‌ها برای هفته آینده، آماده پرتاب هستند.

منبع ناسا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=677
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها