دو ماهواره ناسا طی شکست پرتاب ماهواره‌بر شرکت آمریکایی از بین رفتند

0 933

استارت‌آپ آمریکایی استرا (Astra) در نهمین ماموریت ماهواره‌بر راکت ۳ (Rocket 3) شکست خورد و دو ماهواره کوچک ناسا با ماموریت پایش طوفان‌های استوایی از بین رفتند. این عملیات روز یکشنبه ۱۲ژوئن (۲۲خرداد) ساعت ۱۷:۴۳ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا انجام شد و حامل دو ماهواره مکعبی از منظومه ماهواره‌ای تراپیکس (TROPICS) بود.

عملیات پرتاب در ابتدا طبق برنامه انجام شد و احتراق مرحله اول به مدت ۳ دقیقه صورت گرفت. بعد از انجام عملیات جدایش مرحله اول، احتراق مرحله دوم آغاز شد و می‌بایست ۵ دقیقه و ۱۵ ثانیه طول بکشد که بنا به مشکلات فنی این اتفاق رخ نداد و عملیات ناکام ماند. ماهواره‌های منظومه سنجش از دور تراپیکس ناسا با وزن حدودا ۵ کیلوگرم و عمر طراحی ۱ سال، پس از اولین ماهواره این منظومه به فضا پرتاب شدند و قرار بود در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری سطح زمین در مدار لئو مستقر شوند.

ماهواره مکعبی

ماهواره‌بر راکت ۳

راکت ۳ یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای با طول کلی ۱۱.۶ متر بوده که می‌تواند ۱۵۰ کیلوگرم محموله را به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین حمل کند. مرحله اول این حامل دارای ۵ موتور موسوم به دلفین (Delphin) و مرحله دوم آن نیز مجهز به یک موتور با نام اتر (Aether) است؛ هر دو مرحله از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برند. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید بوده که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب است.

منبع spacenews wikipedia rocketlaunch space.skyrocket
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67442
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها