کشف یک انفجار رادیویی مرموز در فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین

اخترشناسان یک انفجار رادیویی سریع مرموز و تکرارشونده را شناسایی کرده‌اند که از یک کهکشان کوتوله (Dwarf Galaxy) در فاصله ۳ میلیارد سال نوری از زمین سرچشمه می‌گیرد. کهکشان کوتوله به کهکشانی اطلاق می‌شود که دارای فقط چند میلیارد ستاره است.

انفجارهای رادیویی سریع (FRB‌) انفجارهای چند میلی‌ثانیه‌ای از امواج در فضا هستند که برای یک بار و به صورت غیرمتناوب منتشر می‌شوند؛ اما در موارد معدودی مانند این نیز انفجارهای رادیویی سریع تکرارشونده به ثبت رسیده است. این انفجار‌ها در هر یک‌هزارم ثانیه به اندازه سه روز فعالیت خورشید انرژی آزاد می‌کنند.

انفجار رادیویی FRB 190520

اخترشناسان برای نخستین‌ بار در مه۲۰۱۹ این انفجار رادیویی از مبدا شی فضایی FRB 190520 و موج منتشرشده از آن را شناسایی کردند. مدتی بعد در نوامبر۲۰۱۹ وقتی مشغول مشاهده‌های بعدی بودند، متوجه شدند که انتشار این امواج ادامه دارد و به صورت مکرر به زمین می‌رسد.

انفجار رادیویی FRB 190520

در سال ۲۰۲۰ تیمی از محققان با مشارکت بنیاد ملی علوم (National Science Foundation) آمریکا از تلسکوپ سوبارو (Subaru) در ایالت هاوایی کمک گرفتند تا بتوانند این پدیده را دقیق‌تر بررسی کنند. رصد تلسکوپی این انفجار نشان داد امواج مذکور از حومه یک کهکشان کوتوله دورافتاده می‌آیند که حدود ۳ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد. مشاهده‌های همچنین بیانگر آن بود که که این جسم آسمانی به طور مداوم امواج رادیویی ضعیف‌تری را در میان انفجارهای تکرارشونده خود منتشر می‌کند.

علت انفجارهای رادیویی چیست؟

ستاره‌شناسان پیش‌تر توانسته بودند مبدا کهکشانی برخی از انفجارهای رادیویی را بیابند، اما هنوز موفق نشده‌اند علت واقعی ارسال پالس‌ها را مشخص کنند. برای بعضی از محققان این سوال پیش آمده است که آیا جسم عامل انفجار، یک سیاه چاله عظیم در حال بلعیدن ستاره همسایه است؟

علت انفجار رادیویی مگنتار
مگنتار

گفتنی است پیش از این، اخترشناسان این فرضیه را مطرح کرده بودند که انفجارهای رادیویی سریع می‌توانند توسط بقایای متراکم باقی‌مانده از یک ابرنواختر و در واقع در میدان‌های مغناطیسی فوق‌العاده قوی به نام مگنتارها (Magnetar) در ستاره‌های نوترونی ایجاد شوند.

منبع euronews wikipedia