برخورد شهاب‌سنگ باعث آسیب به تلسکوپ جیمز وب شد

7 8,942

ناسا اعلام کرد یکی از آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب در اثر برخورد یک سنگ فضایی کوچک آسیب دیده است. اگرچه این برخورد بزرگتر از ضربه‌های پیش‌بینی‌شده طی آزمایش‌های زمینی است، اما مطابق اظهارات تیم جیمز وب، این تلسکوپ همچنان می‌تواند وظایف مورد نظر آن‌ها را انجام دهد.

بنابر گفته های مدیران ناسا این اتفاق به جیمز وب خسارت وارد کرده، اما آن‌ها انتظار ندارند که اتفاق اخیر تاثیر مهمی بر عملکرد این تلسکوپ ده میلیارد دلاری داشته باشد و برنامه عملیاتی شدن کامل این تلسکوپ فضایی تغییری نکرده است. تلسکوپ جیمز وب الان کجاست؟ موقعیت زنده جیمز وب را ببینید.

لی فاینبرگ (Lee Feinberg)، از مسئولان تیم جیمز وب، می‌گوید: «با قرار گرفتن آینه‌های جیمز وب در فضا، انتظار داشتیم که برخوردهای گاه‌به‌گاه ریزشهاب‌واره‌ها یا همان شهاب‌سنگ‌های کوچک، عملکرد تلسکوپ را به مرور زمان کاهش دهند. از زمان پرتاب، ما ۴ برخورد کوچک‌تر و قابل اندازه‌گیری با ریزشهاب‌واره‌ها داشته‌ایم، اما این ریزشهاب‌واره‌ جدید، بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌های ما بود.»

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

مقاومت جیمز وب در برابر شهاب‌سنگ‌های کوچک

تعداد بسیاری زیادی شهاب‌سنگ کوچک در منظومه شمسی وجود دارد که خیلی از آن‌ها از یک دانه غبار بزرگتر نیستند. آینه‌های تلسکوپ جیمز وب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر ضربه‌ اجسام کوچک مقاومت می‌کنند. جیمز وب تمام مراحل تاریخ اسرارآمیز کیهان از زمان بینگ‌بنگ و شکل‌گیری منظومه‌های ستاره‌ای با امکان پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا چگونگی تکامل منظومه شمسی را مطالعه خواهد کرد.

منبع instagram isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=67309
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حمیدرضا
حمیدرضا
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

مطمئنا طبق نظر خود ناسا و دانشمندان پروژه جیمز وب احتمال حتی از بین رفتن پروژه وجود داره ولی نقطه لاگرانژ ال ۲ از همه سیارک ها و شهاب های بیش از اندازه بزرگ خیلی دوره ولی احتمال خروج سیارک ها از مدارشون دست هیچ کسی نیست یعنی نمیشه برخوردهای بزرگ رو نا دیده گرفت ولی امید به سلامتی جیمزوب آرزوی همه هست

فضایی
فضایی
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

باور کنید حالم بد شد😢

فضایی
فضایی
1 سال قبل

خدا کنه بتونه یک مقدار عکس از کیهان بفرسته تا هنوز توسط این سنگ های سرگردان در منظومه شمسی خسارت بیشتری ندیده و یا از کار نیفتاده.
ارزو میکنم دیگه مشکلی برای جیمزوب پیش نیاد…😭😢
چرا اخه باید اینجوری بشه.
باور کنید دلم ریش شد و اشک واقعی ریختم.😭😭😭

بردیا
بردیا
1 سال قبل
پاسخ به  فضایی

دقیقا منم بدجور حالم بد شد ازین خبر ولی همچین چیزی امکانش کمه من سوال کردم از اهل فن

مرتضی ستارزاده
مرتضی ستارزاده
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

الآن اگه اگه تلسکوپ مال ایرانیها بود مسئولین همانجا بعنوان اسقاطی فروخته بودند و پولش در کانادا تبدیل به احسن شده بود.

محسن فردفر
محسن فردفر
1 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

بله این ریسک را باید پذیرفت،امکان این اتفاق بسیار است حتی نابودی آن با برخورد سیارک ها…

فضایی
فضایی
1 سال قبل
پاسخ به  محسن فردفر

ترو خدا نگو.
😭
هر چند سخنت رو بر پایه واقعیات فضا بیان کردید.
ولی بیایید ارزو کنیم برای سلامت ماندن و در امان ماندن از خطرات احتمالی که بتونه چند سالی در خدمت دانشمندان و کسانی که در ساخت این تلسکوپ زحمت و رنج فراوان کشیدند.
تا راز کیهان برای دانشمندان و بشر اشکار بشه🤲