دانلود مستند فضایی با زیر نویس فارسی

برخورد شهاب‌سنگ باعث آسیب به تلسکوپ جیمز وب شد

7
زمان مطالعه: 2 دقیقه

ناسا اعلام کرد یکی از آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب در اثر برخورد یک سنگ فضایی کوچک آسیب دیده است. اگرچه این برخورد بزرگتر از ضربه‌های پیش‌بینی‌شده طی آزمایش‌های زمینی است، اما مطابق اظهارات تیم جیمز وب، این تلسکوپ همچنان می‌تواند وظایف مورد نظر آن‌ها را انجام دهد.

بنابر گفته های مدیران ناسا این اتفاق به جیمز وب خسارت وارد کرده، اما آن‌ها انتظار ندارند که اتفاق اخیر تاثیر مهمی بر عملکرد این تلسکوپ ده میلیارد دلاری داشته باشد و برنامه عملیاتی شدن کامل این تلسکوپ فضایی تغییری نکرده است. تلسکوپ جیمز وب الان کجاست؟ موقعیت زنده جیمز وب را ببینید.

لی فاینبرگ (Lee Feinberg)، از مسئولان تیم جیمز وب، می‌گوید: «با قرار گرفتن آینه‌های جیمز وب در فضا، انتظار داشتیم که برخوردهای گاه‌به‌گاه ریزشهاب‌واره‌ها یا همان شهاب‌سنگ‌های کوچک، عملکرد تلسکوپ را به مرور زمان کاهش دهند. از زمان پرتاب، ما ۴ برخورد کوچک‌تر و قابل اندازه‌گیری با ریزشهاب‌واره‌ها داشته‌ایم، اما این ریزشهاب‌واره‌ جدید، بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌های ما بود.»

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

مقاومت جیمز وب در برابر شهاب‌سنگ‌های کوچک

تعداد بسیاری زیادی شهاب‌سنگ کوچک در منظومه شمسی وجود دارد که خیلی از آن‌ها از یک دانه غبار بزرگتر نیستند. آینه‌های تلسکوپ جیمز وب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر ضربه‌ اجسام کوچک مقاومت می‌کنند. جیمز وب تمام مراحل تاریخ اسرارآمیز کیهان از زمان بینگ‌بنگ و شکل‌گیری منظومه‌های ستاره‌ای با امکان پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا چگونگی تکامل منظومه شمسی را مطالعه خواهد کرد.

منبع instagram isna