برخورد شهاب‌سنگ باعث آسیب به تلسکوپ جیمز وب شد

7 8,942

ناسا اعلام کرد یکی از آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب در اثر برخورد یک سنگ فضایی کوچک آسیب دیده است. اگرچه این برخورد بزرگتر از ضربه‌های پیش‌بینی‌شده طی آزمایش‌های زمینی است، اما مطابق اظهارات تیم جیمز وب، این تلسکوپ همچنان می‌تواند وظایف مورد نظر آن‌ها را انجام دهد.

بنابر گفته های مدیران ناسا این اتفاق به جیمز وب خسارت وارد کرده، اما آن‌ها انتظار ندارند که اتفاق اخیر تاثیر مهمی بر عملکرد این تلسکوپ ده میلیارد دلاری داشته باشد و برنامه عملیاتی شدن کامل این تلسکوپ فضایی تغییری نکرده است. تلسکوپ جیمز وب الان کجاست؟ موقعیت زنده جیمز وب را ببینید.

لی فاینبرگ (Lee Feinberg)، از مسئولان تیم جیمز وب، می‌گوید: «با قرار گرفتن آینه‌های جیمز وب در فضا، انتظار داشتیم که برخوردهای گاه‌به‌گاه ریزشهاب‌واره‌ها یا همان شهاب‌سنگ‌های کوچک، عملکرد تلسکوپ را به مرور زمان کاهش دهند. از زمان پرتاب، ما ۴ برخورد کوچک‌تر و قابل اندازه‌گیری با ریزشهاب‌واره‌ها داشته‌ایم، اما این ریزشهاب‌واره‌ جدید، بزرگ‌تر از پیش‌بینی‌های ما بود.»

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا

مقاومت جیمز وب در برابر شهاب‌سنگ‌های کوچک

تعداد بسیاری زیادی شهاب‌سنگ کوچک در منظومه شمسی وجود دارد که خیلی از آن‌ها از یک دانه غبار بزرگتر نیستند. آینه‌های تلسکوپ جیمز وب به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر ضربه‌ اجسام کوچک مقاومت می‌کنند. جیمز وب تمام مراحل تاریخ اسرارآمیز کیهان از زمان بینگ‌بنگ و شکل‌گیری منظومه‌های ستاره‌ای با امکان پشتیبانی از حیات در سیاره‌هایی مانند زمین گرفته تا چگونگی تکامل منظومه شمسی را مطالعه خواهد کرد.

منبع instagram isna
حمیدرضا

باور کنید حالم بد شد😢

فضایی

خدا کنه بتونه یک مقدار عکس از کیهان بفرسته تا هنوز توسط این سنگ های سرگردان در منظومه شمسی خسارت بیشتری ندیده و یا از کار نیفتاده.
ارزو میکنم دیگه مشکلی برای جیمزوب پیش نیاد…😭😢
چرا اخه باید اینجوری بشه.
باور کنید دلم ریش شد و اشک واقعی ریختم.😭😭😭

بردیا
پاسخ به  فضایی

دقیقا منم بدجور حالم بد شد ازین خبر ولی همچین چیزی امکانش کمه من سوال کردم از اهل فن

مرتضی ستارزاده

الآن اگه اگه تلسکوپ مال ایرانیها بود مسئولین همانجا بعنوان اسقاطی فروخته بودند و پولش در کانادا تبدیل به احسن شده بود.

محسن فردفر

بله این ریسک را باید پذیرفت،امکان این اتفاق بسیار است حتی نابودی آن با برخورد سیارک ها…

پاسخ به  محسن فردفر

ترو خدا نگو.
😭
هر چند سخنت رو بر پایه واقعیات فضا بیان کردید.
ولی بیایید ارزو کنیم برای سلامت ماندن و در امان ماندن از خطرات احتمالی که بتونه چند سالی در خدمت دانشمندان و کسانی که در ساخت این تلسکوپ زحمت و رنج فراوان کشیدند.
تا راز کیهان برای دانشمندان و بشر اشکار بشه🤲