آیا می‌توان در هوای مریخ نفس کشید؟

2 10,387

در مریخ، دی اکسید کربن ۹۶ درصد هوا را تشکیل می‌دهد، در همین حال، مریخ تقریبا هیچ اکسیژنی ندارد؛ این تنها یک دهم درصد هوا است و برای زنده ماندن انسان کافی نیست. اگر سعی کنید روی سطح سیاره مریخ نفس بکشید بدون اینکه لباس فضایی اکسیژن شما را تامین کند، این امر سبب می‌شود در یک لحظه جان خود را از دست دهید. با فناوری جالب ناسا برای امکان تنفس روی مریخ آشنا شوید

جو مریخ نازک است و حجم آن تنها ۱ درصد از جو زمین است. به بیان دیگر، ۹۹ درصد هوای کمتری در مریخ نسبت به زمین وجود دارد. یک دلیل چنین امری این است که مریخ تقریبا نصف اندازه زمین را دارد. از طرفی گرانش آن نیز به اندازه کافی قوی نیست که از فرار گازهای اتمسفر به فضا جلوگیری کند و فراوان‌ترین گاز در آن هوای رقیق دی اکسید کربن است.

برای مردم روی زمین، این یک گاز سمی با غلظت بالا است و بسیار کمتر از ۱ درصد از جو ما را تشکیل می‌دهد.

سیاره مریخ ناسا

تولید اکسیژن در مریخ

هدف اصلی ماموریت مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا جستجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی در مریخ است. در میان هفت ابزار موجود در مریخ نورد استقامت،ابزاری به نام موکسی (MOXIE) وجود دارد که دی اکسید کربن را از جو مریخ خارج کرده و آن را به اکسیژن تبدیل می‌کند.

اگر موکسی مطابق انتظارت عمل کند، فضانوردان آینده در این سیاره نه تنها اکسیژن خود را خواهند ساخت، بلکه می‌توانند از آن به عنوان بخشی از سوخت حامل‌های فضایی و انتقال به زمین استفاده کنند.

هر چه انسان‌ها بتوانند اکسیژن بیشتری در مریخ بسازند، نیاز کمتری به انتقال آن از زمین دارند و سفر به این سیاره برای فضانوردان نیز آسان‌تر می‌شود. اما حتی با وجود اکسیژن، فضانوردان همچنان به لباس فضایی نیاز دارند. در حال حاضر، ناسا در حال کار بر روی فناوری‌های جدید مورد نیاز برای سفر انسان به مریخ است و شاید در اواخر دهه جاری میلادی شاهد نخستین سفر انسان به سیاره مریخ باشیم.

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=66534
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد
حامد
2 سال قبل

منم دوست دارم برم

P58
P58
2 سال قبل
امتیازدهی به مقاله :
     

اون جو مریخه که ۹۶ درصد از کربنه. حالا دقیق یادم نیست بیشترش هیدروژنه