چین در تعداد پرتاب‌های فضایی شانه به شانه آمریکا زد

0 1,429

برای نخستین بار، در سال 2016 تعداد پرتاب های فضایی چین از روسیه پیشی گرفت و با 22 ماموریت مداری با رکورد آمریکا مساوی کرد.

آمار تولید شده توسط جاناتان مک داول (Jonathan McDowell) اخترشناس فعال در دانشگاه هاروارد نشان دهنده‌ی افت تعداد پرتاب‌های روسیه نسبت به گذشته می باشد. این کشور در سال های 2014 و 2015 به ترتیب 32 و 26 پرتاب فضایی داشت اما در سال 2016 تنها 17 پرتاب فضایی را به نام خود ثبت کرده است. از سال 2004 و به مدت 12 سال روسیه به عنوان کشور دارای بیشترین پرتاب فضایی جهان مطرح بود. به گفته‌ی‌ مک داول در حالی که این کشور امسال برتری اش را از دست داد چین به پیشرفت خود برای رقابت با آمریکا و روسیه ادامه می دهد. البته اگر حادثه ی انفجار راکت فالکون 9 در ماه سپتامبر اتفاق نمی افتاد آمریکا با اختلاف زیادی نسبت به چین عنوان بیشترین تعداد پرتاب‌های فضایی در سال را از آن خود می کرد. در دیگر نقاط جهان به ترتیب، آرین اسپیس با 11 ، هند با 7 ،  ژاپن با 4  و رژیم صهیونیستی و کره شمالی هر کدام  با  1  پرتاب در رده‌های بعدی قرار می گیرند.

پیشروی سریع چین در پرتاب های فضایی باعث شده که نگرانی های در مورد ایجاد جنگ فضایی برای وزارت دفاع آمریکا به وجود بیاید. اما به نظر برخی کارشناسان این نگرانی بی‌مورد و در این زمینه اغراق صورت گرفته است. جوان جانسون فریز (Joan Johnson-Freese) کارشناس سیاست های فضایی در این زمینه گفت: آمریکا باید به میزان برابر در زمینه های نظامی و دیپلماسی فعالیت داشته باشد. به عقیده‌ی وی لزوما صلاح پنتاگون در راستای صلاح کل کشور نیست. فریز گفت: فعالیت‌های فضایی چین در حال حاضر شبیه به فعالیت‌های ایالات متحده در دهه های 60 و 70 می باشد که ماموریت های آپولو برای اکنشاف ماه و ماموریت‌های اولیه‌ی کاوش در منظومه‌ی شمسی در این دوران انجام گرفت. وی افزود: صرف افزودن بر تعداد پرتاب‌ها نشانه‌ی پیشرفت نیست و کشور چین برنامه های فضایی‌اش را به عنوان بخشی از برنامه‌ی توسعه‌ی کلی کشور پیش می برد.

فریز به عنوان بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: این کشور تلاش های زیادی برای ساخت مجموعه‌ی متنوعی از پرتابگرها و ماهواره ها انجام داده و هم اکنون بیشترین بهره برداری ممکن را از آنها می کند.

در جدول زیر رده بندی تعداد پرتابهای فضایی در سال 2016 مشاهده می شود:


منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=664
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها