آیا نیروگاه خورشیدی در فضا محیط زیست را نجات می‌دهد؟

2 375

انرژی خورشیدی فضاپایه شامل جمع‌آوری انرژی خورشیدی در فضا و انتقال آن به زمین با هدف کاهش انتشار کربن است. این سامانه یک فضاپیمای عظیم مجهز به پنل‌های خورشیدی را در بر می‌گیرد که الکتریسیته تولیدشده در آن‌ها به صورت بی‌سیم از طریق امواج رادیویی با فرکانس بالا به زمین انتقال می‌یابد. یک آنتن زمینی برای تبدیل امواج رادیویی به الکتریسیته استفاده می‌شود که در نهایت به شبکه برق متصل می‌گردد.

مزایا و معایب نیروگاه خورشیدی در فضا

نیروگاه خورشیدی در فضا طی تمامی ساعت‌های شبانه‌روز روشن است و به طور مداوم برق تولید می‌کند. این در حالی است که سامانه‌های انرژی خورشیدی در زمین فقط در طول روز قادر به تولید برق بوده و فعالیت آن‌ها به شرایط آب‌و‌هوایی بستگی دارد.

این سازه از تعداد زیادی ماژول تشکیل شده است که توسط ربات‌ها در مدار مونتاژ می‌شوند. پرتاب‌های فضایی برای انجام این پروژه، انتشار قابل توجه گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد که این امر بر خلاف اهداف پروژه است.

نیروگاه در فضا

همچنین پنل‌های خورشیدی ممکن است به وسیله زباله‌های فضایی آسیب ببینند. این پنل‌ها توسط جو زمین محافظت نشده و با قرار گرفتن در معرض تشعشعات خورشیدی شدید، تخریب می‌شوند.

بر اساس فناوری فعلی، تنها بخش کوچکی از انرژی خورشیدی جمع‌آوری‌شده به زمین می‌رسد. کشورهای مختلف جهان از جمله آمریکا، چین و بریتانیا در تلاشند با بهینه‌سازی این سامانه و افزایش کارآیی آن، در پاسخ به افزایش ۵۰ درصدی تقاضای جهانی انرژی تا سال ۲۰۵۰ و مقابله با افزایش دمای کره زمین نقش مهمی ایفا کنند.

منبع weforum
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=65588
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الف.ش
الف.ش
2 سال قبل

با سلام
ضمن تشکر از بابت پرداختن به این موضوع، باید توجه داشت که ابعاد فنی و اقتصادی کوتاه/میان/بلند مدت این ایده خیلی فراتر از نکاتی است که در اینجا و بطور مختصر مطرح شد. مزایا و معایب زیست محیطی این طرح باید بطور جامع مقایسه شوند. در اینجا تنها به معایب پرداخته شده که به آنها هم بطور کامل اشاره نشده است. مثلا یکی از معایب اصلی این می تواند باشد که تولید این حجم آرایه خورشیدی بر روی زمین باعث تولید آلودگی های زیادی خواهد شد. مساله افت کارایی سلول های خورشیدی هم برای همه پروژه های فضایی وجود دارد و مختص این ایده نیست. به هرحال در مجموع چنین تصور می شود که مزایای این ایده از معایب آن بیشتر است و فعلا چالش اصلی برای پیاده سازی آن مسائل اقتصادی و قیمت انرژی در دنیاست نه معضلات زیست محیطی
با تشکر

اسپاش
2 سال قبل
پاسخ به  الف.ش

سلام
بله این ایده جای کار بسیار بیشتری داره و البته قبلا هم اخباری در این رابطه در اسپاش منتشر شده مثل نیروگاه خورشیدی فضاپایه چین
امیدواریم در آینده بتونیم گزارشی جامع درباره این فناوری منتشر کنیم