برقراری ارتباط با ۴۰ ماهواره توسط لینک‌های اپتیکال بین‌ ماهواره‌ای

0 188

استارت‌آپ آمریکایی بریج‌کام (BridgeComm) فناوری جدیدی را برای برقراری ارتباطات اپتیکال (نوری) با تعداد زیادی ماهواره توسعه داده است. این فناوری برای آژانس توسعه فضایی (Space Development Agency به‌اختصار SDA) پنتاگون ساخته شده و از آنجا که با بهره‌گیری از آن به ترمینال‌های کمتری در منظومه‌های ماهواره‌ای نیاز است، کاهش هزینه ساخت چنین منظومه‌هایی را به همراه خواهد داشت.

این ارتباطات ماهواره‌ای توسط دستگاهی موسوم به MOCA (سرواژه Managed Optical Communications array) صورت می‌گیرد. به گفته مایکل اباد-سانتوس (Michael Abad-Santos)، از مسئولان بریج‌کام، MOCA یک ابزار ماژولار بوده و امکان ایجاد برقراری ارتباط اپتیکال بین ماهواره‌ای را ایجاد می‌کند.» وی می‌گوید: «در ارتباطات لیزری رایج همه چیز نقطه به نقطه است، اما با بهره‌گیری از MOCA یک لینک اپتیکال بین ماهواره‌ای امکان برقراری ارتباط با ۴۰ ماهواره دیگر را میسر می‌سازد.»

لینک‌های اپتیکال بین ماهواره‌ای برای عملکرد موفق پروژه منظومه مدار لئوی SDA با نام ترنسپورت لایر (Transport Layer) که برای مسیریابی ترافیک داده استفاده خواهد شد، حائز اهمیت هستند. با وجود اینکه ارتباطات لیزری نسبت به ارتباطات فرکانس رادیویی رایج نرخ انتقال داده بسیار بالاتری را ارائه می‌دهند، اما بسیار گران‌تر هستند.

پنتاگون قصد دارد طی پروژه ترنسپورت لایر منظومه‌ ماهواره‌ای ارتباطاتی بزرگی را ایجاد کند که در نهایت شامل ۳۰۰ تا بیش از ۵۰۰ ماهواره خواهد شد. این ماهواره‌ها در مدار لئو و در فاصله ۷۵۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار خواهند گرفت.

SDA پیش‌تر قراردادی به ارزش تقریبی ۱.۸ میلیارد دلار جهت توسعه ۱۲۶ ماهواره برای ترنسپورت لایر منعقد کرده است که به گفته اباد-سانتوس حدود ۵۰۰ میلیون دلار از این مبلغ به توسعه ترمینال‌های اپتیکال اختصاص خواهد یافت. مطابق برنامه‌ریزی‌ها آزمایش فناوری این ترمینال‌ها طی دو سال آینده انجام می‌شود.

منبع spacenews espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64936
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها