پیشنهاد آژانس فضایی روسیه به اروپا با وجود تنش میان آن‌ها

0 523

دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، مدیر آژانس فضایی روسیه (Roscosmos)، پیشنهاد داده است که آژانس فضایی اروپا (ESA) می‌تواند فضانوردانش را با حامل فضایی روسی سایوز (Soyuz) از پایگاه فضایی گویان (Guyanais) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی به فضا بفرستد.

در همین رابطه بخوانید: تهدید روسیه؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی روی آمریکا یا اروپا سقوط می‌کند!

راگوزین پیشنهادش را در آستانه حمله نظامی روسیه به اوکراین مطرح کرده بود و این در حالی است که تهاجم‌ روسیه به اوکراین، بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات اروپا از زمان جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود. تقریبا دو دهه‌ پیش نیز احتمال استفاده از حامل سایوز برای ماموریت‌های اروپا در نظر گرفته و در نهایت رد شد.

پیش از این، فضانوردان اروپایی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شدند که اروپا وسیله‌ حمل‌ونقل مستقل خود را برای پرتاب انسان به فضا بسازد. به گفته این فضانوردان اروپا نباید برای دسترسی شهروندانش به فضا، وابسته‌ دیگر کشورها یا شرکت‌های خصوصی باشد؛ زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که نیازها و ارزش‌های این قاره برای تامین‌کنندگان خارجی حمل‌ونقل فضایی در اولویت قرار بگیرد.

در بیانیه‌‌ای از دفتر رسانه‌ای آژانس فضایی اروپا آمده است: «مدیران آژانس‌های فضایی اروپا و روسیه توافق کردند که کارگروهی مشترک برای بررسی فرصت‌های همکاری احتمالی در آینده در زمینه‌ استفاده از سایوز در مرکز فضایی گویان تشکیل دهند. این کارگروه راه‌اندازی شده است و کارشناسان مشغول کار روی سناریوهای همکاری احتمالی در این زمینه هستند و به‌ محض تکمیل گزارش، آن را به مدیران دو آژانس مذکور ارائه خواهند داد.»

منبع zoomit
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64627
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها