تهدید روسیه؛ ایستگاه فضایی بین‌المللی روی آمریکا یا اروپا سقوط می‌کند!

0 176

آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) ادعا کرد اگر همکاری‌های فضایی با این کشور متوقف شود امکان سقوط ایستگاه فضایی بین‌المللی روی آمریکا یا اروپا وجود خواهد داشت! این تهدید پس از اعلام جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه صنعت هوافضا و برنامه فضایی روسیه توسط آمریکا صورت می‌گیرد.

در همین رابطه بخوانید: ایستگاه فضایی بین‌المللی پس از پایان عمرش در کدام نقطه زمین سقوط می‌کند؟

دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس روسکاسموس، در این باره گفت: «اگر همکاری با ما را متوقف کنید، چه کسی جلوی خروج کنترل‌ناپذیر ایستگاه فضایی بین‌المللی از مدار را می‌گیرد و مانع از سقوط آن روی آمریکا یا اروپا می‌شود؟» وی با یادآوری اینکه مدار و موقعیت ایستگاه در فضا توسط موتورهای ساخت روسیه کنترل می‌شود، ادامه داد: «همچنین احتمال سقوط این سازه ۵۰۰ تنی روی هند و چین وجود دارد. آیا می‌خواهید آن‌ها را با چنین امری تهدید کنید؟ ایستگاه فضایی بر فراز روسیه پرواز نمی‌کند، بنابراین همه خطرات برای شماست. آیا آمادگی دارید؟»

وندی ویتمن کاب (Wendy Whitman Cobb)، استاد دانشکده مطالعات پیشرفته هوا و فضا (School of Advanced Air and Space Studies) آمریکا، در این زمینه اظهار کرد: «اگر این اتفاق بیفتد، خطر بزرگی است. اما احتمالا به دلیل پیامدهای سیاسی و دشواری خارج کردن ایمن فضانوردان روسی از ایستگاه فضایی بین‌المللی، این تهدید در عمل بیهوده خواهد بود.»

در حال حاضر چهار فضانورد ناسا، دو فضانورد روسی و یک فضانورد اروپایی  در ایستگاه فضایی حضور دارند. ناسا پیش از این اعلام کرده بود که برای حفظ عملیات ایمن و مستمر ایستگاه فضایی بین‌المللی به همکاری با روسکاسموس و دیگر شرکای این سازمان در کانادا، اروپا و ژاپن ادامه می‌دهد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی یک ساختار فضایی ماژولار (دارای چندین بخش قابل سکونت) است که در مدار لئو و در ارتفاع حدودا ۴۰۰ کیلومتری زمین به‌دور کره خاکی می‌چرخد. این ایستگاه از سال ‍۱۹۹۸ آغاز به‌ کار کرد و ۴ کشور آمریکا، روسیه، ژاپن و کانادا به‌همراه آژانس فضایی اروپا (ESA) طی توافق‌هایی، تملک آن را در اختیار دارند.

منبع eghtesadnews espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=64589
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها