چند ستاره در کهکشان راه شیری و کل هستی وجود دارد؟

0 1,385

ستاره‌شناسان تعداد ستاره‌های کهکشان راه شیری را ۱۰۰ میلیارد و تعداد ستاره‌های کل کیهان را ۲۰۰ سکستیلیون (۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) تخمین زده‌اند! اگر در یک شب روشن به آسمان نگاه کنید بیش از ۶ هزار ستاره خواهید دید، اما این‌ها تنها بخش کوچکی از ستاره‌های کیهان بوده و بقیه آن‌قدر دور هستند که با چشم دیده نمی‌شوند.

ستاره چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ کلیک کنید و مقاله ما را در این باره بخوانید.

ستاره‌شناسان چگونه تعداد ستاره‌ها را تخمین می‌زنند؟

به گفته برایان جکسون (Brian Jackson)، از دانشگاه ایالتی بویزی (Boise State University) آمریکا، قبل از اینکه محققان تعداد ستاره‌های کیهان را تخمین بزنند، ابتدا باید تعداد کهکشان‌ها را بدانند. آن‌ها برای این کار عکس‌های بسیار دقیقی از قسمت‌های کوچک آسمان می‌گیرند و تمام کهکشان‌های موجود در آن عکس را می‌شمرند. پس از آن، تعداد عکس‌هایی را که می‌شود از کل آسمان گرفت تخمین زده و عدد حاصل را در تعداد کهکشان‌ها ضرب می‌کنند. با این حساب حدود ۲ تریلیون (۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) کهکشان در جهان وجود دارد.

کهکشان فضا ستاره
در این عکس ناسا ۱۵۰۰ کهکشان به صورت نقاط و لکه‌های کوچک ظاهر شده‌اند که هرکدام از آن‌ها حاوی میلیاردها ستاره است.

دانشمندان دقیقا نمی‌دانند که در هر یک از این ۲ تریلیون کهکشان، چه تعداد ستاره وجود دارد. اکثر این ستاره‌ها آن‌قدر دور هستند که نمی‌توان عددی را به‌طور دقیق گفت، اما اخترشناسان با اندازه‌گیری نور، رنگ و روشنایی ستاره، می‌توانند تعداد آن‌ها را در کهکشان راه شیری حدس بزنند. آن‌ها با این روش تعداد ستاره‌های راه شیری را حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره تخمین می‌زنند.

سپس ستاره‌شناسان راه شیری را به عنوان الگو در نظر گرفته و از این جهت که یک کهکشان متوسط محسوب می‌شود، تعداد کل ستارگان جهان را تخمین می‌زنند. با ضرب ۱۰۰ میلیارد در ۲ تریلیون آن‌ها دریافتند تقریبا ۲۰۰ سکستیلیون ستاره در جهان وجود دارد.

منبع gadgetnews scitechdaily