مدل سه‌بعدی ناسا از دومین جرم درخشان آسمان را ببینید

ناسا تجسمی سه‌بعدی از دومین شی درخشان آسمان منتشر کرده است که در طیف مادون قرمز، نورانی‌ترین منبع نور در کل آسمان شمرده می‌شود. سامانه ستاره‌ای اتا کارینا (Eta Carinae) به «انفجار بزرگ» آن مشهور است که در سال ۱۸۴۳ رخ داد و به مدت سه روز ادامه داشت. سامانه ستاره‌ای، منظومه‌ای شامل تعداد کمی از ستارگانی است که با نیروی گرانشی به یکدیگر وابسته بوده و بر گرد هم می‌چرخند. انفجار مذکور به حدی درخشان بود که نور آن برای حدود ۱۴ سال‌ به یک فانوس دریایی ثابت برای دریانوردان نیمکره جنوبی تبدیل شد!

در همین رابطه بخوانید: تماشا کنید؛ لحظه بلعیده شدن یک ستاره توسط یک ابرسیاه‌چاله

این سامانه ستاره‌ای درخششی بیش از پنج میلیون برابر خورشید دارد و اگر ابرهای گازی و غبار اطراف آن وجود نداشت، درخشان‌تر نیز به نظر می‌رسید. در اطراف این سحابی هم می‌توان انتشار گاز هیدروژن را مشاهده کرد که طی فوران منتشر شدند و تشعشعات ایکس هم نشان‌دهنده‌ وجود چند جزء پر انرژی در فوران بزرگ است. همچنین حرکت لایه‌های خارجی نشان می‌دهد که اتا کارینا در حقیقت چندین فوران انفجاری را تجربه کرده است.

این مدل دیجیتالی که با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه اشعه‌ایکس چاندرا (Chandra X-ray Observatory) ناسا ایجاد شده است، منظومه مذکور را در نور مرئی، فرابنفش و اشعه ایکس نشان می‌دهد. تماشای اتا کارینا در طول موج‌های مختلف نمایانگر موارد مختلفی است؛ در نور ماورا بنفش برخی از نورها ناشی از ستارگان درون سحابی است. نور مرئی نیز دو بخش از سحابی هومونکولوس (Homunculus) را نشان می‌دهد که در طول انفجار بزرگ ایجاد شد و منظومه ستاره‌ای اتاکارینا را احاطه کرده است.

فرانک سامرز (Frank Summers)، اخترشناس موسسه علمی تلسکوپ فضایی (Stsci) آمریکا، می‌گوید: «ما لایه‌های حجمی را به نمایش گذاشتیم و بینندگان می‌توانند به‌صورت شهودی ساختار پیچیده اطراف اتا کارینا را درک کنند.» به گفته وی، آن‌ها نه تنها می‌توانند داستان انفجار بزرگ را روایت کنند، بلکه قادرند سحابی ایجادشده را در سه‌بعد به نمایش بگذارند.

منبع isna wikipedia