رصد لحظه بلعیده شدن یک ستاره توسط یک ابرسیاه‌چاله+فیلم

0 624

اخترشناسان با استفاده از مجموعه‌ای از تلسکوپ‌های زمینی و فضایی موفق شدند فرآیند از هم پاشیده شدن یک ستاره توسط یک ابرسیاه‌چاله را با جزئیات بالا رصد کنند. این رویداد در کهکشانی مارپیچی که ۲۱۵ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، رخ داده است. پژوهشگران پس از ثبت یک درخشش نور جدید در نزدیکی ابرسیاه‌چاله مذکور، این ناحیه را با تلسکوپ‌های VLT و NTT رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) و چند تلسکوپ دیگر به‌دقت زیر نظر گرفتند.

هدف از این اقدام، مطالعه فرآیند بلعیده شدن این ستاره توسط ابرسیاه‌چاله مرکز کهکشان مارپیچی عنوان شده است. ستاره چیست و چگونه به وجود می‌آید؟ کلیک کنید و مقاله ما را در این باره بخوانید.

اخترشناسان از پدیده به دام افتادن ستاره در سیاه‌چاله تحت عنوان «گسست کشندی» (Tidal Disruption) یاد می‌کنند. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که ستاره بیش از حد به یک سیاه‌چاله نزدیک شده و طی فرآیندی موسوم به «اسپاگتی شدن» (Spaghettification) متلاشی می‌شود. گرانش سیاه‌چاله آن‌قدر شدید است که اجسام به‌دام‌افتاده پیش از بلعیده شدن کِش می‌آیند.

رویداد اخیر AT2019qiz نامگذاری شده و شناسایی زودهنگام آن به محققان این فرصت را داد تا پیش از پخش شدن اجزای تشکیل‌دهنده ستاره در منطقه‌ای که منجر به اختلال در رصد می‌شود، این پدیده کیهانی را مشاهده کنند.

منبع digiato digikala
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15901
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها