ارتباطات فضاپایه با ادغام پلتفرم‌های استراتوسفری، شبکه‌های زمینی و ماهواره‌ها

0 368

شرکت ایرباس طی مشارکت با سه شرکت ژاپنی دیگر امکان‌سنجی همکاری برای ارائه خدمات ارتباطات فضاپایه به‌وسیله ایستگاه‌های پلتفرم ارتفاع بالا (HAPS) را آغاز کرده است. در این برنامه طی ادغام پهپاد زفیر (Zephyr) ایرباس، شبکه‌‌های مخابرات بی‌سیم شرکت‌های ژاپنی و ماهواره‌ها، برقراری اتصال مورد آزمایش قرار می‌گیرد. شناسایی نرم‌افزارهای کاربردی، توسعه فناوری‌های لازم و در نهایت ارائه خدمات پهن باند بی‌سیم فضاپایه جزو اهداف این پروژه است.

پهپاد
سامانه زفیر ایرباس

چنین سامانه‌ای به‌عنوان راهکاری نسبتا آسان برای اتصال هوایی، دریایی و مقابله با بلایای طبیعی محسوب شده و کاربردهای مختلفی در صنایع دارد. موضوع‌های مورد بحث مهم میان ایرباس و شرکت‌های ژاپنی شامل قابلیت اجرای HAPS برای اتصال سیار در بک‌هال، عملکرد باندهای فرکانسی مختلف در سامانه‌های HAPS و بررسی فناوری‌های لازم برای ارتباط HAPS با ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی می‌شود. بک‌هال به بخشی از شبکه کلی گفته می‌شود که نقش واسط را میان شبکه مرکزی و سایر زیرشبکه‌های مرتبط ایفا می‌کند.

HAPSها به‌طور بالقوه می‌توانند جهت ارائه اتصال پهن باند ثابت برای کاربران نهایی و لینک‌های انتقال بین شبکه‌های سیار و اصلی به‌منظور انتقال ترافیک استفاده شوند. هر دو نوع کاربرد HAPS، اتصال پهن باند بی‌سیم را در مناطق دورافتاده از جمله نواحی کوهستانی، ساحلی و بیابانی امکان‌پذیر می‌کنند. این سامانه در برخی شرایط می‌تواند به‌سرعت برای ارتباطات در هنگام وقوع بلایا بر فراز منطقه مورد نظر مستقر شود، مخصوصا به این دلیل که امکان ارائه خدمات با حداقل زیرساخت شبکه زمینی را فراهم می‌کند.

زفیر یک هواپیمای بدون سرنشین سبک وزن است که با انرژی خورشیدی کار می‌کند. این پلتفرم قادر به‌پرواز در استراتوسفر جو در ارتفاع ۲۱ کیلومتری بوده و می‌تواند برای ماه‌ها بدون نیاز به سوخت‌رسانی پرواز کند. فاصله میان انتهای دو بال زفیر ۲۵ متر و وزن آن ۷۵ کیلوگرم است. شرکت‌های ژاپنی NTT (سرواژه Nippon Telegraph and Telephone)، ان‌تی‌تی‌ دوکومو (NTT DoCoMo) و اسکای پرفکت (SKY Perfect JSAT Group) در این برنامه مشارکت دارند.

منبع spacewar wikipedia itu
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63833
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها