چین در اولین پرتاب فضایی ۲۰۲۲ یک ماهواره محرمانه را به فضا فرستاد

0 138

چین یک ماهواره تحقیق و توسعه محرمانه را به‌وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March-2D) به فضا پرتاب کرد. این عملیات روز دوشنبه ۱۷ژانویه (۲۷دی) ساعت ۱۰:۳۵ به‌وقت پکن از پایگاه فضایی تای‌یوان (Taiyuan) در شمال چین انجام شد و طی آن ماهواره شی‌یان-۱۳ (Shiyan-13) در مدار خورشیدآهنگ قرار گرفت. شی‌یان-۱۳ را آکادمی نوآوری ماهواره‌های کوچک (Innovation Academy for Microsatellites) زیرمجموعه آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) ساخته است.

در همین رابطه بخوانید: فضاپیمای محرمانه چین با موفقیت روی زمین فرود آمد

لانگ مارچ-۲دی که با نام چانگ ژنگ-۲دی (Chang Zheng-2D) نیز خوانده می‌شود، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. این ماهواره‌بر با طول کلی ۴۱ متر، بالغ‌بر ۲۳۰ تن وزن داشته و قادر به انتقال ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو است.

همچنین قطر هر دو مرحله لانگ مارچ-۲دی ۳.۳۵ متر بوده و از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. اولین عملیات ماهواره‌بر یادشده در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت و با احتساب این ماموریت تاکنون ۵۸ عملیات را به‌انجام رسانده که یک مورد آن ناموفق بوده است. بنابر گزارش‌ها هر بار پرتاب لانگ مارچ-۲دی ۳۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع spacenews xinhuanet wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63781
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها