فضاپیمای محرمانه چین با موفقیت روی زمین فرود آمد

0 277

فضاپیمای محرمانه چین که روز ۴سپتامبر (۱۴شهریور) به‌منظور انجام برخی آزمایش‌ها راهی مدار زمین شده بود، پس از دو روز پرواز در فضا با موفقیت در محل تعیین‌شده فرود آمد. این فضاپیمای آزمایشی با قابلیت استفاده مجدد توسط حامل فضایی لانگ مارچ-۲اف (Long March-2F) در مدار زمین قرار گرفته بود. از این فضاپیما هیچگونه اطلاعات و یا تصاویری منتشر نشده، اما از آنجایی که چین پیش‌تر از پرتاب یک هواپیمای فضایی در سال ۲۰۲۰ خبر داده بود، گمان می‌رود این مأموریت برای همین منظور صورت گرفته باشد. چینی‌ها مدعی‌اند این مأموریت با اهداف استفاده صلح‌آمیز از فضا انجام شده است.

در سال ۲۰۱۷ شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) از آزمایش فضاپیمایی با قابلیت استفاده مجدد در سال ۲۰۲۰ خبر داده بود که با ظاهری شبیه به یک هواپیما در مدار زمین پرواز خواهد کرد. مطابق اعلام این شرکت فضاپیمای مذکور می‌تواند افراد یا محموله‌ها را به مدار زمین منتقل کرده و به زمین بازگرداند. نگهداری از چنین فضاپیمایی آسان‌تر بوده و امکان انجام پروازهای فضایی متعدد و با هزینه کم را برای چین فراهم می‌آورد.

در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا (U.S. Air Force) دارای یک هواپیمای فضایی مرموز موسوم به X-37B می‌باشد که از سال ۲۰۱۰ تاکنون چندین مأموریت سری را انجام داده است. X-37B که با عنوان OTV (سرواژه Orbital Test Vehicle) نیز شناخته می‌شود، از لحاظ ظاهری یک مدل کوچک‌شده از شاتل فضایی ناسا به‌نظر می‌رسد. از آنجایی که این هواپیمای فضایی بدون سرنشین است، فاقد کابین می‌باشد. X-37B دارای محفظه برای قرار گرفتن محموله‌ها مشابه شاتل‌هاست که با باز شدن درهای این محفظه، آرایه‌ای از پنل‌های خورشیدی نیز می‌تواند گسترده شود و از خورشید انرژی بگیرد؛ قابلیتی که در شاتل‌ها وجود نداشت.

 

espash ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15754
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها