آزمایش نظریه استیون هاوکینگ با تلسکوپ جیمز وب

ستاره‌شناسان نظریه‌ای ارائه کرده‌اند که هویت ماده‌ تاریک و نحوه‌ پیدایش بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های جهان را توضیح می‌دهد و با استفاده از آن، با کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb)، می‌توان یکی از تئوری‌های استیون هاوکینگ، فیزیکدان و کیهان‌شناس، را آزمایش کرد. طبق این تئوری، ماده‌ تاریک ممکن است از سیاه‌چاله‌هایی نشات گرفته باشد که در اولین لحظات پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) شکل گرفته‌اند.

هاوکینگ در سال ۱۹۷۱ بیان کرد که سیاه‌چاله‌ها در محیط پرهرج‌و‌مرج اولین لحظات انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند. در آن شرایط، توده‌های ماده می‌توانستند خود‌به‌خود به چگالی مورد‌نیاز برای تشکیل سیاه‌چاله‌ برسند و پیش از متولد‌شدن اولین ستاره‌ها، کیهان را غرق در انبوهی از سیاه‌چاله کنند. به‌گفته او ممکن است سیاه‌چاله‌های نخستین، ارتباط معناداری با ماده‌ تاریک داشته باشند.

در همین رابطه بخوانید: تنها راه ورود ایمن به سیاه‌چاله‌ها چیست؟

پریاموادا ناتاراجان (Priyamvada Natarajan)، اخترفیزیکدان دانشگاه ییل (Yale University) آمریکا، به‌همراه نیکو کاپلوتی (Nico Cappelluti)، از دانشگاه میامی (University of Miami) آمریکا و گونتر هاسینگر (Günther Hasinger)، از آژانس فضایی اروپا (ESA)، پژوهشگران این مطالعه، نظریه‌ سیاه‌چاله‌های نخستین را بررسی و تلاش کردند راه‌حلی برای چگونگی توضیح ماده‌ تاریک و سایر چالش‌های کیهانی بیابند. به‌گفته ناتاراجان اگر سیاه‌چاله‌های اولیه وجود داشته باشند، می‌توان آن‌ها را مانند بذرهایی دانست که تمام سیاه‌چاله‌های فوق‌سنگین از آن نشات گرفته‌اند.

بیگ بنگ

این ایده، یک مدل است که صحتش می‌تواند به‌زودی آزمایش شود. تلسکوپ فضایی جیمز وب با مشارکت ناسا و آژانس‌های فضایی اروپا و کانادا (CSA) به‌طور خاص برای پاسخ‌به پرسش‌های مرتبط با منشا ستاره‌ها و کهکشان‌ها طراحی شده است. همچنین نسل بعدی آشکارسازهای امواج گرانشی، به‌ویژه آنتن فضایی تداخل‌سنج لیزری (LISA) آژانس‌ فضایی اروپا، برای جمع‌آوری داده‌های بیشتر درباره‌ سیاه‌چاله‌ها درحال آماده‌سازی است. همکاری‌های آینده بین دو تلسکوپ مذکور، اطلاعات کافی را دراختیار ستاره‌شناسان قرار می‌دهد تا درنهایت معمای پیدایش اولین ستاره‌ها و منشا ماده‌ تاریک رمزگشایی شود.

منبع zoomit