کشف یک منظومه ستاره‌ای با تغییرات روشنایی عجیب

تیم بزرگی از دانشمندان جرم متغیر TIC 400799224 را کشف کردند که رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهد. روشنایی این جرم تنها در چهار ساعت رصد، تا ۲۵ درصد کاهش یافت و تغییرات در روشنایی آن همراه با چند درخشش بود که هرکدام از آن‌ها می‌تواند یک گرفتگی معنی شود. TIC 400799224 احتمالا یک منظومه ستاره‌ای دوتایی است و جرم دیگری که به‌دور این ستاره می‌گردد، از خود، ابر و غبار به بیرون پرتاب می‌کند و جلوی نور ستاره را می‌گیرد.

با این‌که دوره تپش و ضربان ستاره ثابت است، شکل، عمق و دوره غبارهایی که روی ستاره را می‌پوشاند متغیر بوده و در زمانی کم‌تر از یک سوم دوره تپش ستاره قابل تشخیص است. منشا وجود این جرم عجیب درحال گردش هم معمای بزرگی است. برای مثال، میزان غبار پخش‌شده در محیط اطراف ستاره بسیار زیاد است و اگر از فروریختن جرمی مثل سیارک سرس به‌وجود آمده باشد، در نهایت تا هشت هزار سال دیگر دوام می‌آورد.

این تیم تحقیقاتی به رهبری کارن کولینز (Karen Collins)، از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) آمریکا، با استفاده از تلسکوپ فضایی تس (TESS) ناسا به رصد جرم TIC 400799224 ادامه خواهد داد.

ماهواره تس

تلسکوپ فضایی تس

تلسکوپ فضایی تس در سال ۲۰۱۸ با هدف کشف سیاره‌های کوچک در اطراف ستاره‌های نزدیک به خورشید به فضا رفت. این ماموریت تاکنون بالغ‌بر ۱۷۰ سیاره فراخورشیدی را تایید و لیست بزرگی با بیش از ۴۷۰۰ کاندید احتمالی برای سیاره‌های فراخورشیدی تهیه کرده است.

در همین رابطه بخوانید: شناسایی برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری توسط تلسکوپ تس

تس فهرستی از اجرام آسمانی به‌نام TIC (سرواژه TESS Input Catalog) هم تهیه کرده است که بیش از یک میلیارد جرم دارد. منجمان با بررسی بیشتر این اجرام توانستند تپش‌های ستاره‌ای، شوک‌هایی از ابرنواخترها، فروریختن سیاره‌ها، منظومه‌های ستاره‌ای سه‌تایی و اجرام دیگر را کشف کنند.