مرحله فوقانی حامل فضایی روسیه به زمین سقوط کرد

0 153

بخش بزرگی از حامل فضایی فوق سنگین روسیه به‌نام آنگارا-آ۵ (Angara-A5) که اواخر سال گذشته میلادی به فضا پرتاب شده بود، ۹ روز پس از انجام عملیات به زمین سقوط کرد. مرحله فوقانی این حامل روز چهارشنبه ۵ژانویه (۱۶دی) در ناحیه‌ای خالی از سکنه در شرق منطقه‌ پلی‌نزی (Polynesia) در بخش جنوبی اقیانوس آرام افتاد.

عملیات پرتاب آنگارا-آ۵ روز ۲۷دسامبر (۶دی) از پایگاه فضایی پلستسک (Plesetsk) در شمال غرب روسیه انجام گرفته بود و طی آن آنگارا-آ۵ به مدار ژئو رفت تا محموله شبیه‌ساز ۲۴۰۰ کیلوگرمی را به این مدار منتقل کند. آنگارا-آ۵ در عملیات مذکور از مرحله فوقانی جدیدی به‌نام پرسی (Persei) استفاده می‌کرد که قرار بود محموله را چند صد کیلومتر بالاتر از مدار ژئو در مداری موسوم به مدار قبرستان انتقال دهد.

در همین رابطه بخوانید: حامل فضایی فوق سنگین روسیه در پرتاب آزمایشی دچار نقص فنی شد

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، پرسی قبل از دستیابی به محل تعیین‌شده دچار مشکلی در موتور خود می‌شود و نمی‌تواند ماموریتش را نهایی کند. وزن مرحله فوقانی در هنگام پرتاب حدود ۱۹.۵ تن بود، اما بیشتر آن را سوخت تشکیل می‌داد. این سوخت احتمالا زمانی‌که پرسی در مدار بوده تخلیه شد؛ بنابراین تکه‌ای که به زمین بازگشته، احتمالا حدود ۳.۲ تن وزن داشته است.

منبع digikala espash wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=63552
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها