بهترین عکس‌های فضایی ۲۰۲۱

آسمان بی‌کران با تولدها و مرگ‌های ستارگان، کهکشان‌ها و سحابی‌های اعجاب‌انگیز عالمی مجذوب کننده است که برترین تصاویر آن را در سال ۲۰۲۱ باهم تماشا می‌کنیم.

تصویری از سحابی نقاب که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. سحابی نقاب، بقایای یک ستاره عظیم بوده که تقریبا ده هزار سال پیش به‌عنوان یک ابرنواختر منفجر شده است.
سیاه‌چاله عظیم در قلب کهکشان M87

عکس نجومی روز ناسا

در فوریه۲۰۲۱ مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا با دوربینی که بر روی آن نصب شده بود، لحظه برخورد چرخ‌های خود را با سطح مریخ ثبت کرد.

بهترین عکس‌های مسابقه عکاسی نجومی سال در رصدخانه سلطنتی گرینویچ (Royal Observatory Greenwich) بریتانیا

عکاس چینی ژونگ وو (Zhong Woo) با تصویری به‌نام حلقه شیری که حاصل هزار بار تصویربرداری از کهکشان راه شیری است، موفق شد تا عنوان بهترین عکس را در رده کهکشان کسب کند.
میدان ستاره‌ای از خوشه Palomar 6 در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری
میدان ستاره‌ای از خوشه ستاره‌ای پالومار-۶ (Palomar-6) در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری
ابر ماژلانی کوچک که به‌عنوان یک کهکشان کوتوله به‌دور کهکشان راه شیری می‌چرخد. خوشه ستاره‌ای NGC 346 در مرکز این کهکشان مشاهده می‌شود که با ابری از گاز و غبار احاطه شده است.

تصویر نجومی دانشجوی ایرانی در چالش ناسا برگزیده شد

این تصویر از طوفان‌های عظیم سیاره مشتری توسط فضاپیمای جونو (Juno) ناسا گرفته شده است.
سحابی پنجه گربه (Cat’s Paw)
تصویر فضاپیمای متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) گرفته‌شده از ایستگاه فضایی بین‌المللی، درحالی‌که چهار فضانورد را به زمین باز می‌گرداند.
سحابی NGC 1499 ملقب به سحابی کالیفرنیا؛ این تصویر جزو برترین تصاویر نجومی گرفته‌شده در سال اخیر بوده است.
تصویر هابل از خوشه کهکشانی ACO S 295 که مقیاس خیره‌کننده‌ای از عالم را به‌تصویر می‌کشد.
تصویری از باقی‌مانده انفجار ابرنواختری ذات الکرسی آ (Cassiopeia A) گرفته‌شده توسط تلسکوپ چاندرا (Chandra) ناسا و یک ستاره نوترونی. هر رنگ نشان‌دهنده یک عنصر در فضا است. مثلا رنگ نارنجی آهن، رنگ بنفش اکسیژن، رنگ سبز سیلیکون و آبی تیتانیوم است.

برندگان رقابت عکاسی نجومی ۲۰۲۱ مشخص شدند

تصویر هابل از دو کهکشان که حدود ۲۲۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند و در حال ادغام با یکدیگر هستند.
مهد تولد ستاره AFGL 5180
احاطه شدن ستاره پرجرم SU AUR توسط یک سیاره غول پیکر. در این حالت دیسکی شکل می‌گیرد که همانند پرواز پرنده‌ای بزرگ در فضا است.
کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker) ناسا در عبور از کنار زهره تا رسیدن به مدار خورشید این تصویر را ثبت کرده است. خطوط در تصاویر ذراتی هستند که در فضا آزادانه به هر سو حرکت می‌کنند.
دیسک چرخان با عرض ۵۰۰۰ سال نوری در مرکز کهکشان NGC 1097. نقطه روشن در مرکز این دیسک یک سیاه‌چاله کلان جرم است که ابرهای گاز و غبار را به‌سمت خود می‌کشد.
منبع Digiato