موج تقاضا در بازار پرتاب‌های فضایی طی سال‌های آینده

0 118

شرکت‌های فعال در حوزه خدمات پرتاب‌های فضایی که طی سال‌های اخیر رشد خاصی را در بازار خود مشاهده نکرده‌اند، معتقدند این صنعت طی سال‌های آینده با موجی از تقاضا روبرو خواهد شد. به‌گفته آن‌ها چنین رشدی به‌خصوص بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ و عمدتا به‌دلیل افزایش تقاضا برای پرتاب ماهواره‌های منظومه‌های ماهواره‌ای بزرگ ایجاد می‌شود.

درهمین‌راستا مدیران صنعت فضا با اشاره به برخی منظومه‌های ماهواره‌ای از جمله منظومه کویپر (Kuiper) شرکت آمازون و نسل دوم ماهواره‌های منظومه اینترنت ماهواره‌ای شرکت وان‌وب (OneWeb)، از سامانه‌های مذکور به‌عنوان بخشی از این موج تقاضا یاد کردند که بازار پرتاب‌های فضایی در اواخر دهه جاری میلادی شاهد آن خواهد بود.

پرتاب‌های فضایی

رونق پرتاب‌های فضایی به مدار ژئو

برخی از شرکت‌ها نیز از نشانه‌های رونق در بازار ماهواره‌های مدار ژئو می‌گویند؛ اگرچه معتقدند پرتاب ماهواره‌های این مدار به سطح پیشین ۲۰ تا ۲۵ ماهواره در سال برای آن‌ها بازنمی‌گردد. استفان اسرائیل (Stéphane Israël)، مدیر اجرایی شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace)، با اشاره به کاهش تقاضا در حوزه ماهواره‌های مدار ژئو می‌گوید: «اکنون شرایط در حال بهبود است، اما شاید به همان سطح ۱۰ سال پیش نرسد و سالانه حدود ۱۵ تا ۱۷ سفارش ماهواره مدار ژئو داشته باشیم.»

ازسویی‌دیگر، هزینه پرتاب و انعطاف‌پذیری در انتخاب برنامه زمانی پرتاب، هر دو مواردی هستند که به‌گفته مدیران شرکت‌ها از اهمیت برخوردارند. بنابر اظهارات جاش بروست (Josh Brost)، از مدیران شرکت آمریکایی رلتیویتی اسپیس (Relativity Space) طبیعتا هزینه خدمات پرتاب برای مشتریان اهمیت دارد، اما همه آن‌ها به‌دنبال انعطاف‌پذیری در برنامه زمانی پرتاب نیز هستند.

در همین رابطه بخوانید:

برنامه ژاپن برای تبدیل شدن به مرکز تجارت فضایی در آسیا

منبع spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=59262
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها