برنامه ژاپن برای تبدیل شدن به مرکز تجارت فضایی در آسیا

0 198

دولت ژاپن قصد دارد با توسعه پایگاه‌های فضایی بیشتر، کشور خود را به‌عنوان مرکز تجارت فضایی در آسیا مطرح کند. مقامات ژاپنی همچنین از اتخاذ تصمیماتی برای توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای متشکل از ماهواره‌های کوچک از طریق همکاری‌های دولتی-خصوصی، انرژی خورشیدی فضاپایه و سامانه‌های حمل‌و‌نقل فضایی نسل بعدی خبر داده‌اند. تدوین این طرح‌ها بر اساس چهارمین برنامه اساسی در زمینه سیاست‌های فضایی است که در ژوئن۲۰۲۰ توسط ژاپن منتشر شد؛ سیاست‌هایی که در آن ساخت پایگاه‌های فضایی بیشتر یکی از برنامه‌های اصلی دولت برای گسترش استفاده از حوزه فضا و تقویت اقتصاد این کشور عنوان شده است. درحال‌حاضر ژاپن دارای دو پایگاه فضایی عملیاتی به‌نام‌های تانگاشیما (Tanegashima) و اوچینورا (Uchinoura) است. این تصمیمات تنها مدت کوتاهی پس از تصویب مجموعه قوانین و مقررات برای اکتشاف و بهره‌برداری شرکت‌ها از منابع موجود در فضا توسط دولت ژاپن اتخاذ می‌شوند.

براین‌اساس دولت ژاپن برنامه‌هایی را بدین شرح پیش‌ خواهد برد؛ توسعه منظومه‌های ماهواره‌‌ای شامل ماهواره‌های کوچک از طریق انعقاد قراردادها با شرکت‌های ژاپنی، آزمایش فناوری‌های فضایی نسل بعدی مانند ارتباطات اپتیکال (نوری) و پردازش داده‌ها در مدار، توسعه سامانه ماهواره‌ای QZSS (سرواژه Quasi-Zenith Satellite System) و همچنین پرتاب ماهواره‌های رصد زمین برای دستیابی به قابلیت‌های یکپارچه پیشگیری و مدیریت بلایا، ایجاد یک سامانه فضایی برای پایش گازهای گلخانه‌ای، تلاش برای حل برخی مسائل کشور با انجام کارهای تحقیقاتی در مورد انرژی خورشیدی فضاپایه، مشارکت در برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) و برنامه اکتشاف مریخ آمریکا، همکاری‌های صنعتی با ایالات متحده در جهت دستیابی به تحقق هدف ژاپن برای تبدیل شدن به‌عنوان مرکز تجارت فضایی در آسیا، توسعه حامل فضایی H3 و تحقیقات درباره سامانه‌های حمل و نقل فضایی نسل بعدی.

اکنون با وجود مشخص نبودن جزئیات طرح ساخت پایگاه‌های فضایی، چندین شرکت خصوصی و نهاد محلی دولتی برای توسعه پایگاه فضایی بعدی ژاپن ابراز تمایل کرده‌اند. گفتنی است مطابق گزارش روزنامه ژاپنی آساهی (Asahi)، ارزش صنعت فضایی سالیانه ژاپن ۱۰.۸۴ میلیارد دلار برآورد شده است و دولت این کشور تلاش می‌کند تا اوایل دهه ۲۰۳۰ این رقم را به دو برابر برساند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=18108
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها