هشدار روسیه به آمریکا مبنی‌بر عدم استقرار سلاح در فضا

0 123

روسیه اعلام کرد اگر آمریکا به نخستین کشوری بدل شود که سلاح در فضا مستقر می‌کند، باید پیامدهای آن را نیز که متوجه امنیت و ثبات راهبردی بین‌الملل است، برعهده بگیرد. سرگئی ریابکف (Sergei Ryabkov)، معاون وزیر خارجه روسیه، با اظهار این مطلب که در‌حال‌حاضر هیچ سلاحی در فضا وجود ندارد، گفت: «ما متعهد شده‌ایم نخستین کشور در استقرار سلاح در فضا نباشیم و تا‌به‌امروز به‌صورت رسمی چندین بار بر این مساله تاکید کرده‌ایم. روسیه و چین مدت‌هاست که خواستار استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماتیک برای اجتناب از رقابت تسلیحاتی در فضا شده‌اند.»

ریابکوف افزود: «آمریکا و برخی از متحدانش به‌دنبال تضعیف حمایت گسترده بین‌الملل برای این رویکردها و ابتکارعمل‌های قابل‌قبول و لجستیکی هستند. آن‌ها این کار را تنها به‌دلایل سیاسی انجام می‌دهند که اصلا ربطی به تقویت امنیت بین‌الملل ندارد. این روند تلاشی برای محدودسازی تاثیر روسیه در عرصه جهانی است.» معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین بیان کرد: «تنها زمانی می‌توان درباره برنامه‌های ویژه و خاص ارتش آمریکا اظهارنظر کرد که مشخص شود منظور آن‌ها چیست و چه هدفی پشت آن قرار دارد.»

مقامات روسیه و چین پیش‌تر نیز در اظهاراتی از برنامه‌های آمریکا و متحدانش که منجر به نظامی‌سازی فضای بیرونی زمین می‌شود، انتقاد کرده‌ بودند. روس‌ها با بیان اینکه ایالات متحده و متحدانش در پیمان ناتو به‌دنبال تبدیل فضا به منطقه‌ای جنگی برای درگیری‌های احتمالی میان کشورها هستند، از انجام هر اقدام ممکنی برای جلوگیری از این امر خبر دادند. مقامات چین هم مدعی‌اند هر یک از این کشورها با بهانه تهدیدی که از سوی دیگر کشورها متوجه آن‌ها می‌شود نیروهای فضایی نظامی ایجاد کرده‌اند، اما در حقیقت به‌دنبال برتری نظامی در فضا هستند.

در همین رابطه بخوانید: انتقاد روسیه و چین از برنامه‌های فضایی نظامی آمریکا

منبع isna espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=57976
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها