دریافت سیگنال‌های رادیویی مرموز از مرکز کهکشان راه‌شیری

ستاره‌شناسان دانشگاه سیدنی (University of Sydney) استرالیا از دریافت سیگنال‌های رادیویی مرموز از مرکز کهکشان راه‌ شیری خبر دادند که با سایر امواجی که تاکنون تشخیص داده شده‌اند، متفاوتند. دانشمندان این سیگنال‌های رادیویی با نام ASKAP J173608.2-321635 را یک منبع رادیویی بسیار قطبی‌شده و متغیر می‌دانند که فاقد هر نوع طول موج مشخصی است. محققان هنگام بررسی داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط آرایه تلسکوپی ASKAP (سرواژه Australian Square Kilometre Array Pathfinder) استرالیا توانستند منبع سیگنال‌های مذکور را کشف کنند.

در حقیقت گروهی از محققان دریافتند منبع اسرارآمیز امواج رادیویی شناسایی‌شده در سال ۲۰۱۷، به یک ابرنواختر تعلق دارد که تاکنون مشاهده نشده بود و یک سیاه‌چاله مجاور در شکل‌گیری آن تاثیر داشت. البته باوجوداینکه بررسی دانشمندان حاکی از آن است که سیگنال‌های ASKAP J173608.2-32163 در حقیقت به یک شی شناخته‌شده مربوط می‌شود، محققان اعلام کردند این شی بسیار متغیر است؛ چرا که تا چند هفته امواج رادیویی منتشر می‌کند و پس از آن تا ۳ ماه به‌صورت ناگهانی ناپدید می‌شود.

علت این امر نیز این است که شی مذکور در هیچ رصد اشعه ایکس و نزدیک به مادون قرمز یا در بایگانی داده‌های رادیویی قدیمی که توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته، مشاهده نشده است. ازاین‌رو این شی را نمی‌توان یک ابرنواختر، تپ‌اختر یا یک ستاره درخشان دانست.

طبق اعلام دانشمندان، شی مورد بحث دارای برخی ویژگی‌های سیگنال‌های اسرارآمیزی است که ستاره‌شناسان آن‌ها را در نزدیکی مرکز کهکشان راه‌شیری شناسایی کردند. محققان ۳ مورد از این سیگنال‌ها را در اوایل دهه ۲۰۰۰ کشف کرده بودند که البته جامعه نجومی نتوانسته است برای این اجرام توضیح مشخصی را ارائه دهد. ستاره‌شناسان در پژوهش خود تاکید کردند بررسی‌هایی که طی سال‌های آینده به‌انجام خواهد رسید می‌تواند باعث درک بیشتری از سیگنال‌های اسرارآمیز ASKAP J173608.2-32163 و منبع آن شود. همچنین افزایش سرعت بررسی و مقایسه نتایج این بررسی‌ها با سایر مناطق باعث خواهد شد تا میزان منحصربه‌فرد بودن آن‌ها مشخص شود.

منبع gadgetnews