نخستین حفاری موفق مریخ‌نورد ناسا

ناسا تصاویری از مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) منتشر و اعلام کرد این مریخ‌نورد در جستجو برای یافتن حیات باستانی موفق به ایجاد حفره‌ای در سطح سنگی موسوم به روشه (Rochette) روی سیاره سرخ شده است. این ماموریت که دومین تلاش استقامت برای نمونه‌برداری از مریخ محسوب می‌شود، به‌نظر موفقیت‌آمیز بوده است، اما محققان برای اطمینان از این موضوع به چند تصویر دیگر و داده‌های بیشتری نیاز دارند. لازم به‌ذکر است ماموریت اول به‌دلیل نرم بودن بیش از اندازه سنگ موردنظر با شکست مواجه شد.

نمونه‌های ذخیره شده توسط مریخ‌نورد استقامت

این مریخ نورد موفق به‌ثبت تصویری دیگر نیز شده است که در آن می‌توان نمونه‌های ذخیره‌شده را مشاهده کرد. این عکس که توسط استقامت در ۱سپتامبر (۱۰شهریور) گرفته شده است، نمونه جمع‌آوری‌شده در یکی از لوله‌های ذخیره نمونه را نشان می‌دهد.

قرار است لوله‌های آزمایشی جمع‌آوری‌شده توسط مریخ‌نورد استقامت طی ماموریتی در سال ۲۰۲۶ به زمین منتقل شوند. کن فارلی (Ken Farley)، دانشمند ماموریت استقامت، می‌گوید: «امیدواریم بازگرداندن این نمونه‌ها به زمین به محققان در یافتن پاسخ برخی از سوال‌ها از جمله ترکیبات تشکیل‌دهنده جو مریخ کمک کند.»

مریخ‌نورد استقامت

ناسا توسعه‌ ماموریت مریخی استقامت را از سال ۲۰۱۲ آغاز کرد و برای این منظور هزینه‌ای در حدود ۲.۷ میلیارد دلار متحمل شده است. مریخ‌نورد استقامت با کمک تیم مهندسان کاوشگر کنجکاوی (Curiosity) این سازمان ساخته شده و دارای ۶ چرخ آلومینیومی است که هر کدام از این چرخ‌ها ۲۰.۷ اینچ قطر دارند و نسخه پیشرفته‌تر چرخ‌های کنجکاوی به‌شمار می‌‌روند.

این کاوشگر مجهز به دوربین‌های پیشرفته‌ای است و انتظار می‌رود طی ماموریتش تصاویر با وضوح بالایی را به زمین مخابره کند. همچنین طبق برنامه‌ریزی مریخ‌نورد مذکور قرار است حداقل ۲۰ لوله را پیش از پایان ماموریت خود پر کند که هر نمونه یک هسته استوانه‌ای به‌عرض ۱.۳ سانتی‌متر و طول ۶ سانتی‌متر است.

در همین رابطه بخوانید: اولین تلاش مریخ‌نورد استقامت ناسا برای نمونه‌برداری از مریخ ناکام ماند