ترمینال کوچک وان‌وب برای اتصال به اینترنت ماهواره‌ای

0 234

شرکت وان‌وب (OneWeb) از ترمینالی به‌نام OW1 برای برقراری اتصال به اینترنت ماهواره‌ای رونمایی کرده که می‌گوید کوچک‌ترین ترمینال به‌منظور ایجاد ارتباط با ماهواره‌های مدار لئو است. OW1 دارای ابعادی به‌اندازه یک کیف اداری یا سامسونت بوده و برای ارائه خدمات اینترنت باندپهن در طیف گسترده‌ای از تنظیمات طراحی شده است. وان‌وب قصد دارد اواخر سال جاری میلادی ترمینال مذکور را با یک مودم یکپارچه‌سازی کرده و آن را برای نصب در فضاهای بیرونی به کاربران ارائه دهد.

OW1 دارای ابعاد ۵۰x۴۳x۱۰ سانتی‌متر بوده و حدود ۱۰ کیلوگرم وزن دارد. وان‌وب این ترمینال را با مشارکت شرکت کره‌ای اینتلییَن (Intellian Technologies) و شرکت آمریکایی کولینز ائرواسپیس (Collins Aerospace) ساخته است. OW1 برای اتصال به دستگاه‌هایی از جمله لپ‌تاپ و روتر طراحی شده است؛ امری که توسط یک کابل برق و یک کابل دیتا صورت می‌گیرد. گفتنی است وان‌وب طی همکاری با شرکت صهیونیستی ستیکس‌فای (SatixFy) ترمینال‌هایی را نیز برای اتصال اینترنت ماهواره‌ای در هواپیماها توسعه خواهد داد.

اینترنت ماهواره‌ای وان‌وب

وان‌وب تاکنون بیش از ۲۸۰ ماهواره اینترنتی را به مدار زمین فرستاده است و قصد دارد در نهایت بالغ‌بر ۶۰۰ ماهواره اینترنتی را به فضا پرتاب کند. پروژه اینترنت جهانی وان‌وب برنامه‌ای بزرگ است که به پروژه شرکت رقیب یعنی اسپیس‌ایکس (SpaceX) شباهت دارد. هر دو پروژه به‌دنبال برقراری اینترنت ماهواره‌ای جهانی از طریق برپایی منظومه‌های ماهواره‌ای هستند.

وان‌‌وب که در انگلستان و آمریکا شعبه دارد، در مارس۲۰۲۰ دچار ورشکستگی شد، اما مدتی بعد دولت انگلستان و شرکت هندی بهارتی گلوبال (Bharti Global Ltd) آن را به‌طور مشترک و با مبلغی معادل ۱ میلیارد دلار (هر کدام ۵۰۰ میلیون دلار) خریداری کردند. شرکت اروپایی یوتلست (Eutelsat) نیز اعلام کرده است با بودجه‌ای معادل ۵۵۰ میلیون دلار، ۲۴ درصد سهام وان‌وب را خریداری می‌کند.

یوتلست که اپراتور ناوگانی از ماهواره‌های مدار ژئو برای خدمات‌رسانی در حوزه پخش تلویزیونی است، با این اقدام قصد دارد راهبرد خود را در اتخاذ روش‌های معمول ارائه چنین خدماتی تغییر دهد؛ امری که با رشد محبوبیت شبکه‌هایی مانند نتفلیکس و کاهش توجه به خدمات ماهواره‌ای فعلی یوتلست صورت می‌گیرد.

ماهواره‌های وان‌وب با وزنی معادل ۱۴۷ کیلوگرم و عمر طراحی حداقل ۷ سال، ارتباطات مخابراتی را از مداری با ارتفاع ۱۲۰۰ کیلومتر به‌وسیله محموله مخابراتی باند Ku تامین خواهند کرد. کار ساخت ۱۰ ماهواره اول وان‌وب برعهده شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) بود، اما ماهواره‌های بعدی را وان‌وب، خود، توسعه می‌دهد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56781
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها