جف بزوس رسما از ناسا شکایت کرد

0 145

جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیان‌گذار شرکت آمریکایی بلو ارجین (Blue Origin)، با وجود حکم دیوان محاسبات آمریکا (U.S. Government Accountability Office) به‌نفع شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) در قرارداد ساخت ماه‌نشین برنامه آرتمیس (Artemis)، به‌طور رسمی از ناسا شکایت کرد. این شکایت که می‌تواند عواقب گسترده‌ای برای برنامه فضایی ناسا و بلو اوریجین داشته باشد، ممکن است بر روی قراردادهای دولتی آینده بلواورجین نیز اثر بگذارد. آژانس فضایی آمریکا قصد دارد طی برنامه آرتمیس تا سال ۲۰۲۴ انسان از جمله یک زن را به ماه بازگرداند.

جف بزوس پیش‌تر با ارائه پیشنهاد هزینه ۲ میلیارد دلار و یک پرتاب آزمایشی به مدار لئو با سرمایه بلو اورجین به ناسا قصد بازپس‌گیری این قراداد را داشت، اما باتوجه‌به رای دیوان محاسبات این اعتراض و پیشنهاد رد شد. لازم به‌ذکر است قبلا نیز این شرکت همراه با شرکت آمریکایی داینتیکس (Dynetics) که از جمله رقبای اسپیس‌ایکس در توسعه فضاپیما برای پروژه آرتمیس محسوب می‌شوند، اعتراض‌هایی را علیه قرارداد مذکور در این دیوان ثبت کرده‌ بودند که طبق آن بلو اورجین ادعا کرد ناسا به اسپیس‌ایکس اجازه داده است طرح پیشنهادی خود را اصلاح کند، اما به بلو اوریجین چنین اجازه‌‌ای داده نشد.

چرا بلو ارجین به تصمیم ناسا و دیوان محاسبات اعتراض می‌کند؟

سال ۲۰۰۴ شرکت آمریکایی کیستلر ائرواسپیس (Kistler Aerospace) برای تکمیل ساخت حامل فضایی K-1 خود و انتقال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی، قراردادی ۲۲۷ میلیون دلاری از ناسا دریافت کرد و ایلان ماسک (Elon Musk)، بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس، به این انتخاب اعتراض کرد. درنهایت طی این اعتراض اسپیس‌ایکس برنده شد و ناسا پس از اطلاع از حکم دیوان محاسبات قرارداد را از شرکت کیستلر ائرواسپیس پس گرفت. اکنون به‌نظر می‌رسد جف بزوس نیز باتوجه‌به اینکه اسپیس‌ایکس پس از این قرارداد به‌کمک قراردادهای دولتی به‌سرعت رشد کرد، می‌خواهد این فرصت را برای بلو اورجین نیز فراهم کند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56470
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها