آریان اسپیس پنج ماهواره اروپایی را به فضا فرستاد

0 138

شرکت اروپایی آریان اسپیس (Arianespace) دو ماهواره سنجشی را برای شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) و سه ماهواره تحقیق و توسعه را برای کشورهای ایتالیا، فنلاند و مجارستان به‌وسیله ماهواره‌بر وگا (Vega) به فضا پرتاب کرد. در این عملیات که روز سه‌شنبه ۱۷اوت (۲۶مرداد) ساعت ۰۱:۴۷ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی صورت پذیرفت، ماهواره سنجشی پلیادس-نئو ۴ (Pléiades-Neo 4) متعلق به شرکت اروپایی ایرباس دیفنس اند اسپیس به‌عنوان محموله اصلی در مدار قرار گرفت.

پلیادس-نئو ۴ دومین ماهواره از یک منظومه ماهواره‌ای محسوب می‌شود که در ارتفاع حدودا ۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین استقرار یافت. این ماهواره‌ها با وزنی در حدود ۹۰۰ کیلوگرم قادر به تصویربرداری با قدرت تفکیک مکانی ۰.۳ متر هستند. ماهواره‌های منظومه پلیادس-نئو همچنین می‌توانند با «سامانه رله داده اروپا» (European Data Relay System) که یک شبکه ماهواره‌ای مستقر در مدار ژئو است، ارتباط لیزری برقرار کنند و بدین ترتیب دسترسی به داده‌های تصویری تقریبا درلحظه را فراهم آورند.

نمای ماهواره‌های پلیادس-نئو

ماهواره دیگری که در این عملیات در مدار قرار گرفت، چهارمین ماهواره از منظومه‌ای موسوم به برو (BRO) متعلق به شرکت فرانسوی آنسین‌لبز (Unseenlabs) است. ماهواره‌های این منظومه با ابعاد ۶U به‌منظور پایش ترافیک دریایی و هوایی به مدار تزریق می‌شوند. باس ماهواره‌های مذکور را شرکت دانمارکی گام‌اسپیس (GomSpace) ساخته است و اولین ماهواره این منظومه سال ۲۰۱۹ در مدار قرار گرفت. منظومه برو در نهایت شامل ۷ ماهواره خواهد شد که ۳ ماهواره دیگر نیز طی سال جاری میلادی به فضا پرتاب می‌شوند.

نمای ماهواره برو-۱

در این عملیات همچنین سه ماهواره تحقیق و توسعه به‌نام‌های رادکیوب (RADCUBE) برای شرکت سی۳اس (C3S Electronics Development LLC) مجارستان و مرکز تحقیقات انرژی ام‌تی‌ای (MTA Centre for Energy Research) این کشور، ماهواره سان‌استورم (Sunstorm) برای شرکت فنلاندی ریکتور اسپیس لب (Reaktor Space Lab) و همچنین ماهواره لدست (LEDSAT) برای دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome) ایتالیا به مدار زمین تزریق شدند.

ماهواره‌بر وگا دارای سه مرحله به‌همراه یک مرحله فوقانی موسوم به اویوم (AVUM) است. طول کلی این ماهواره‌بر ۳۰ متر بوده و هر بار پرتاب آن ۳۷ میلیون دلار هزینه دربردارد. همچنین قطر مرحله اول آن ۳ متر و قطر سایر مراحل آن ۱.۹ متر است. وگا با وزنی معادل ۱۳۷ تن می‌تواند ۱۴۵۰ کیلوگرم محموله را به مدار خورشید آهنگ حمل کند.

ماهواره‌بر مذکور را آژانس فضایی ایتالیا (Italian Space Agency) و آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌طور مشترک ساخته‌اند و اولین ماموریت آن در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته است. وگا با احتساب این پرتاب تاکنون ۱۹ ماموریت را به‌انجام رسانده است که ۱۷ مورد آن موفق بوده‌اند. مراحل اول تا سوم این ماهواره‌بر از سوخت جامد استفاده می‌کنند و مرحله فوقانی آن از سوخت مایع بهره می‌برد.

منبع spacenews space.skyrocket wikipedia rocketlaunch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56260
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها