پوشش کامل ماهواره‌ای با بهره‌برداری از ۱۶۵ ایستگاه سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی

0 88

رئیس سازمان نقشه برداری کشور از اضافه شدن ۶ ایستگاه جدید سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS) خبر داد و اعلام کرد با این توسعه تعداد ایستگاه‌های GNSS به ۱۶۵ ایستگاه‌ دائمی ارتقا یافته است. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی بهره‌برداری از تمام ظرفیت فنی و توان تخصصی این مجموعه را در راستای تولید داده و اطلاعات مکانی کشور طی یک سال گذشته گام­ بلندی دانست و گفت: «فروش حدود ۱۰۰ هزار چارت بین‌­المللی ناوبری دریایی از آب‌های نیلگون خلیج ­فارس، دریای عمان و دریای خزر که توسط متخصصان بومی سازمان تهیه و تولید شده، از دستاوردهای این سازمان است.»

رئیس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به افزایش ایستگاه‌های دائمی GNSS از سوی این سازمان، یادآور شد: «این توسعه در ۶ استان شمالی کشور با اضافه شدن ۳۰ ایستگاه جدید انجام گرفت و هم‌اکنون در پوشش کامل این سامانه قرار گرفتند. بدین ترتیب شبکه ایستگاه‌های دائمی GNSS ژئودینامیک سازمان که سالیان متمادی ۱۳۵ ایستگاه بود، به ۱۶۵ ایستگاه رسید. به‌علاوه، هم‌اکنون در این حوزه شاهد عملیات ثقل سنجی در کشور برای تکمیل شبکه مربوط و سامانه مدل ژئوئید محلی ایران هستیم.» سامانه مدل ژئوئید، سامانه‌ای است که بر مبنای آن می‌توان ارتفاع‌ ژئودتیک اندازه‌گیری‌شده را با استفاده از گیرنده‌های تعیین موقعیت GNSS کاربران به ارتفاع مدنظر از سطح مبنای ارتفاعی تبدیل نمود.

به‌گفته ایمن آبادی در خصوص نقشه‌های شهری حدود ۴۰ هزار هکتار تولید نقشه شهری جدید طی یک سال اخیر در سازمان مذکور صورت گرفته است. شروع به‌روزرسانی نقشه‌های با مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ پوششی بعد از ۱۳ سال وقفه شامل تولید تصاویر ماهواره‌ای شهر تهران، به‌روزرسانی نقشه با مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ شهر تهران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و همچنین مثلث‌بندی ۳۶۰ هزار هکتار تصویر هوایی رقومی در منطقه سنندج و تولید ارتوفتوموزائیک عکس‌های دهه هفتاد از ۵ میلیون هکتار اراضی کشور به‌عنوان ورودی پروژه به‌روزرسانی نقشه‌های پوششی از دیگر اقدامات این سازمان است.» ارتوفتوموزائیک به عکس هوایی گفته می‌شود که به‌صورت هندسی و به‌گونه‌ای که مقیاس در این نوع تصویر یکنواخت باشد، تصحیح شده است.

وی با بیان اینکه سازمان نقشه برداری کشور اقدام به ثبت و به اشتراک گذاری اطلاعات مکانی دستگاه‌های اجرایی ۳۱ استان کشور در بستر امن ژئوپورتال ملی کرده است، یادآور شد: «دامنه این عملکرد در ژئوپورتال استانی وسیع‌تر بوده و به گونه‌ای است که دستگاه‌های هر استان، امکان استفاده از این بستر را در شبکه دولت دارند و می‌توانند اطلاعات مکانی خود را در این سامانه و بدون نیاز به اینترنت جهانی به‌اشتراک بگذارند.»

منبع isna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56249
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها