دوازدهمین پرواز بالگرد مریخی ناسا انجام شد

0 42

بالگرد نبوغ (Ingenuity) مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا دوازدهمین پرواز خود را در جو رقیق سیاره‌ سرخ در حالی انجام داد که نقش یک راهنما را هم برای همراه بزرگ‌تر خود یعنی مریخ‌نورد استقامت ایفا کرد و اطلاعات جدیدی از منطقه «سیتای جنوبی» (South Séítah) مریخ به‌ثبت رساند. این پرواز برای امکان‌سنجی حرکت مریخ‌نورد در منطقه مذکور طراحی شده بود.

این بار نبوغ برخلاف بیشتر عملیات‌هایی که تاکنون انجام داده است، به‌صورت رفت و برگشتی پرواز کرد که با هدف ماموریت هم مطابقت داشت. بالگرد ناسا با‌توجه‌به پیشگام شدن برای شناسایی منطقه و استفاده از داده‌های آن برای استقامت، اطلاعات دقیقی را برای مریخ‌نورد جمع‌آوری کرد.

به‌گفته دانشمندان، پرواز بر فراز سیتای جنوبی به‌دلیل تنوع عوارض سطحی خطر زیادی به‌دنبال داشت، اما پذیرش خطرات چنین پروازی به‌علت آثار مثبت زیاد آن منطقی بود. شناسایی منطقه به‌این‌دلیل انجام می‌شود که اگرچه پرواز بر فراز منطقه مورد اشاره برای این بالگرد کوچک خطرناک است، ولی حرکت مریخ‌نورد در سطح آن خطرات دیگری را در پی خواهد داشت.

نبوغ دارای ۱.۸ کیلوگرم وزن بوده و بخش مهمی از ماموریت ۲.۷ میلیارد دلاری استقامت محسوب می‌شود. بنابر اعلام آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، بالگرد مذکور که سرعت آن به ۳۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، تا زمان استقرار در دهانه جزرو (jezero) مریخ برای تامین انرژی به کاوشگر وابسته بود؛ اما پس از آن از طریق پنل خورشیدی انرژی مورد نیازش را تامین می‌کند.

این پنل روی پروانه‌های دو قلویی نصب شده که خلاف جهت هم می‌چرخند. پروانه‌های این بالگرد نیروی کافی را برای به پرواز درآوردن آن تولید می‌کنند. نبوغ اولین وسیله‌ای محسوب می‌شود که انسان توانسته است آن را بر فراز سطح سیاره‌ای به‌جز زمین به‌پرواز درآورد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=56324
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها