بررسی راه‌های آبیاری گیاهان در ایستگاه فضایی بین‌المللی

فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در مطالعه «مدیریت آب گیاهان» (Plant Water Management) سامانه هیدروپونیک (Hydroponie) را به‌عنوان روشی ممکن برای رشد گیاهان در فضا استفاده کردند. تحقیقات قبلی نشان داده است امکان رشد گیاهان در فضا وجود دارد، اما تامین آب و هوادهی کافی به ریشه گیاه امری چالش‌برانگیز است، بنابراین محققان در آزمایش مدیریت آب گیاه از روش هیدروپونیک برای اطمینان از هیدراتاسیون کافی و هوادهی به منطقه ریشه گیاه از جوانه‌زنی تا برداشت بهره بردند.

کشت هیدروپونیک یا آب‌کشت (Hydroponics) شیوه کشت گیاه بدون خاک است. در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری کرده و به‌جای خاک با استفاده از آب آن‌ها را برطرف نموده و با افزودن عناصر ریزمغذی و درشت‌مغذی و نگه‌داشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر مانند پرلیت (Perlite)، عملا نیاز به خاک را جبران می‌کنند.

بررسی راه‌های آبیاری گیاهان در شرایط ریزگرانش

همچنین مگان مک آرتور (Megan McArthur)، فضانورد ناسا، اخیرا در حساب کاربری خود در توییتر با انتشار تصویر فوق نوشت: «گاهی علم بوی شیرین می‌دهد؛ ما در حال آزمایش راه‌هایی برای آبیاری گیاهان در شرایط ریزگرانش هستیم. من در اینجا آبنبات چوبی پرورش نمی‌دهم، اما چیزی که آزمایش می‌کنم بوی آبنیات چوبی دارد. ما از پانچ‌های گرمسیری به‌عنوان جایگزینی برای محلول آب غنی از مواد مغذی استفاده می‌کنیم.» اصطلاح پانچ به دسته وسیعی از نوشیدنی‌ها گفته می‌شود که به‌طور کلی حاوی میوه‌ها یا آب میوه هستند.