راهکار جالب چین برای منحرف کردن سیارک‌ها و محافظت از زمین

0 81

چین پیشنهاد استفاده از حامل فضایی را برای منحرف کردن سیارک‌ها و جلوگیری از برخورد آن‌ها با زمین مطرح کرده است و محققان چینی در تلاش برای استفاده از ۲۰ مورد از بزرگترین حامل‌های ساخته‌شده توسط این کشور به‌منظور انجام نوعی مانور هستند. آن‌ها در این عملیات تمرین می‌کنند که در صورت وارد شدن سیارک به محدوده کره خاکی، دقیقا چگونه باید از حامل مورد نظر استفاده کنند.

به‌گفته دانشمندان سازمان ملی فضایی چین (CNSA) اگر ۲۳ مورد حامل فضایی لانگ مارچ-۵ (Long March-5) به‌صورت هم‌زمان با یک سیارک عظیم برخورد کنند، امکان منحرف شدن سیارک از مسیر اصلی خود تا میزان ۱.۴ برابر شعاع زمین وجود خواهد داشت. این محاسبات با در نظر گرفتن ابعاد سیارک بنو (Bennu) انجام شده است؛ سیارک مشهوری که بالغ‌بر ۵۰۰ متر قطر دارد.

منحرف کردن سیارک‌ها موضوع مهمی بوده که می‌تواند روزی جان نسل بشر را نجات دهد. چین از سال ۲۰۱۶ تابه‌امروز ۶ حامل لانگ مارچ-۵ را با موفقیت به فضا فرستاده است و ظاهرا قصد دارد تا از طریق چنین حامل‌هایی جان نسل بشر را نجات دهد. از نظر دانشمندان نیز منحرف کردن سیارک‌ها گزینه بهتری نسبت به متلاشی کردن این اجرام آسمانی خواهد بود. پیش‌ازاین پیشنهاد شده بود که با استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای، سیارک‌های قرارگرفته در مسیر برخورد با سیاره زمین متلاشی شوند؛ اما این روش علاوه‌بر تبدیل جرم آسمانی به تکه‌های کوچکتر که همچنان خطرناک هستند، به‌صورت قطعی مسیر حرکت سیارک را تغییر نخواهد داد.

حامل فضایی لانگ مارچ-۵ یک حامل دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این حامل دارای وزنی بالغ بر ۸۷۰ تن بوده و برای اولین بار در نوامبر۲۰۱۶ به فضا پرتاب شد. حامل مذکور دارای طول کلی حدودا ۵۷ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۵ متر است. لانگ مارچ-۵ را آکادمی فناوری‌های حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology به‌اختصار CALT) ساخته و از هیدروژن مایع و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

منبع gadgetnews espash wikipedia
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55513
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها