کشف سیاره‌ فراخورشیدی نادر با میزان زیادی آب

تلسکوپ فضایی کیاپس (CHEOPS) آژانس فضایی اروپا (ESA) که به‌دنبال دو سیاره فراخورشیدی در منظومه دیگری بود، به‌طور تصادفی سیاره‌ فراخورشیدی نادری را رصد کرده است که دارای میزان زیادی آب بوده و هیچ نمونه شناخته‌‌شده مشابهی هم ندارد. این سیاره‌ با نام Nu2 Lupi d در فاصله ۵۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی گرگ (Lupus) قرار گرفته است و به دور ستاره‌ای موسوم به Nu2 Lupi می‌چرخد.

دانشمندان برای یافتن چگالی و ترکیبات این سیاره و سیاره‌های همسایه آن از داده‌های قدیمی سایر رصدها و مدل‌سازی‌ها استفاده کردند و دریافتند درون این سیاره سنگی بوده و میزان بسیار بیشتری آب نسبت به زمین دارد؛ بااین‌حال آب موجود در این سیاره مایع نیست و یخ پرفشار و بخار آب با دمای بالا آن را تبدیل به مکانی غیرقابل سکونت بدل کرده است.

از چنین سیاره‌هایی نور کمی به زمین می‌رسد و رصد آن‌ها را سخت می‌کند، اما ستاره‌ای که این سیاره‌ به دور آن می‌چرخد به زمین نزدیک است و ازاین‌رو مطالعه آن نیز آسان‌تر است. دیوید ارنرایچ (David Ehrenreich)، استاد دانشگاه ژنو (University of Geneva) سوئیس، دراین‌باره می‌گوید: «به‌دلیل دور بودن این سیاره از ستاره مادر، میزان تشعشعات خورشیدی که به آن می‌رسد نسبت به سایر سیاره‌ها کمتر است. هرچه یک سیاره تشعشعات کمتری دریافت کند در طول زمان تغییر کمتری داشته و می‌تواند اطلاعات بهتری نیز از منشا خود ارائه دهد.»

کیاپس طی ماموریت خود به رصد کهکشان‌ها، سیاره‌ها و قمرهای آن‌ها می‌پردازد و به‌طور خاص، شعاع سیاره‌هایی را بررسی می‌کند که درحال‌حاضر تخمینی از جرم آن‌ها در دسترس است. شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) پیمانکار اصلی این ماموریت است و دو دانشگاه سوئیسی برن (University of Bern) و ژنو (University of Geneva) در ساخت آن همکاری کرده و کار ساخت سنجشگر نوری قدرتمند کیاپس را برعهده داشته‌اند.

منبع isna espash