سامانه ماهواره‌ای ۳ هزار تغییر کاربری اراضی را در البرز شناسایی کرد

0 96

سامانه ماهواره‌ای پایش هوشمند اراضی کشاورزی استان البرز از اوایل سال جاری با هدف پیشگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز اراضی زراعی و باغی در این استان رونمایی شده است. به‌گفته محمد انصاری، مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز دربخش آی تی و پایش هوشمند اراضی کشاورزی، از ابتدای سال جاری تاکنون ۳ هزار و ۷۵ مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی با استفاده از پایش هوشمند اراضی کشاورزی در این استان شناسایی شد که از این تعداد تاکنون یک هزار و ۲۵۹ نقطه توسط کارشناسان امور اراضی بازدید شده است. از تعداد بازدیدهای انجام شده نیز ۹۷ درصد موارد تغییرات کاربری اعلام‌شده، صحیح بوده است که این امر دقت بالای سامانه مذکور را نشان می‌دهد.

انصاری با بیان اینکه پیش‌ازاین بیشتر موارد شناسایی‌شده توسط سامانه مردمی ۱۳۱ به جهاد کشاورزی اعلام می‌شد، ادامه داد: «در کل سال با این سامانه مردمی شاید حدود ۸۰۰ مورد تغییرکاربری اعلام شود، ولی با راه‌اندازی پایش هوشمند از ابتدای سال جاری شاهد رشد چند برابری شناسایی‌ها بوده‌ایم.»

وی همچنین اظهار داشت: «پایش‌های انجام‌شده قبلی را نیروهای گشت یگان به‌صورت تصادفی در مناطق مختلف انجام می‌دادند، اما درحال‌حاضر نیروهای گشت به نقاطی که از طریق سامانه پایش هوشمند مشخص می‌شود، مراجعه خواهند کرد و ضمن حضور در محل برای مقایسه تصاویر سامانه هوشمند ماهواره‌ای، عکسی را از محل در سامانه بارگزاری می‌کنند. درنتیجه صحت رصد توسط کارشناسان ارزیابی شده و از هرگونه تخلفی توسط نیروهای گشت جلوگیری می‌شود.»

انصاری گفت: «این سامانه هوشمند باعث شده است تا فسادی که در این چرخه وجود داشت، حذف شود؛ به‌طوری‌که علاوه‌بر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، رییس کل دادگستری استان البرز نیز بر این سامانه نظارت می‌کند و هر دو می‌توانند دادستان شهرستان‌ها را وارد سامانه کرده تا بر عملکرد امور اراضی هر شهرستان نظارت داشته باشد. با این روال تمام مدیران امور اراضی زیر ذره‌بین هستند، زیرا دادگستری نظارت دقیقی بر این سامانه خواهد داشت.» انصاری در پایان افزود: «به‌زودی این سامانه برای ویندوز و اندروید راه‌اندازی می‌شود و مسئولان مربوطه می‌توانند به‌صورت آنلاین در داخل تلفن‌های همراه خود پیگیری‌های لازم رو انجام دهند.»

منبع irna
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55478
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها