رشد ۴.۴ درصدی اقتصاد جهانی فضا در سال ۲۰۲۰ و پیشی گرفتن ژاپن از روسیه

0 66

موسسه آمریکایی «بنیاد فضا» (Space Foundation) در گزارش اخیر خود به بررسی روند اقتصاد جهانی فضا، فعالیت‌های فضایی تجاری، تغییرات قابل‌توجه در اقتصاد جهانی فضا و همچنین هزینه‌های نظامی ایالات متحده در حوزه فضا در سال ۲۰۲۰ پرداخته است. مطابق این گزارش، اقتصاد جهانی فضا در سال گذشته میلادی به رقم ۴۴۷ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با رقم ۴۲۸ میلیارد دلاری سال ۲۰۱۹، میزان ۴.۴ درصد و نسبت به یک دهه قبل میزان ۵۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

براین‌اساس، فعالیت‌های تجاری فضایی در سال ۲۰۲۰ معادل ۶.۶ درصد رشد داشته و به رقم ۳۵۷ میلیارد دلار رسیده است که مانند قبل، نزدیک به ۸۰ درصد از کل اقتصاد فضایی را تشکیل می‌دهد. به‌علاوه، هزینه‌های فضایی دولت‌ها در این سال با ۱.۲ درصد کاهش به ۹۰.۲ میلیارد دلار رسید؛ رقمی که در سال ۲۰۱۹ معادل ۹۱.۴ میلیارد دلار برآورد شده بود. تقریبا ۵۸ درصد از کل این رقم نیز به فعالیت‌های فضایی دولت ایالات متحده اختصاص دارد.

در سطح جهانی، سه رتبه برتر در زمینه سرمایه‌گذاری‌های فضایی در سال ۲۰۲۰ ثابت ماندند که به‌ترتیب شامل ایالات متحده، چین و آژانس فضایی اروپا (ESA) می‌شوند و در مجموع بالغ‌بر ۸۱ درصد از هزینه‌های فضایی دولت‌های سراسر جهان را در این سال به خود اختصاص می‌دهند. تجزیه‌وتحلیل موسسه مذکور همچنین تغییرات قابل‌توجهی را در اقتصاد جهانی فضا نشان می‌دهد که دراین‌میان افزایش ۳ درصدی بودجه فضایی ژاپن در سال گذشته میلادی در مقایسه با کاهش ۳۷ درصدی بودجه فضایی روسیه، ژاپن را به چهارمین کشور بزرگ در این عرصه بدل کرده است.

فرانسه نیز در سال ۲۰۲۰ بودجه فضایی خود را بیش از ۴۰ درصد افزایش داد که توانست با جهشی سریع از آلمان و هند پیشی گرفته و پس از روسیه و اتحادیه اروپا که در رتبه‌های پنجم و ششم قرار دارند، رده هفتم را از آن خود کند. در نهایت، کاهش ۳۷ درصدی بودجه ایتالیا موجب از دست رفتن رتبه یازدهم سال ۲۰۱۹ این کشور شد و این رتبه در سال ۲۰۲۰ به کانادا رسید.

منبع spaceref
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=55468
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها